www.ilosanomapiiri.fi    

24. KADONNUT LAMMAS (Luuk. 15:1-7)

Aluksi: Fariseus ja publikaani: Jeesuksen aikaan sana "fariseus" ei merkinnyt tekopyhää, vaan todella uskovaista ja Jumalaa palvelevaa ihmistä. Fariseukset pitivät myös köyhistä huolta. Publikaani taas oli veronkerääjän ammatissaan isänmaan kavaltaja ja köyhien sortaja. Jeesuksen aikaan publikaanit olivat siis kuuluja epärehellisyydestään. Kerätessään ihmisiltä veroja roomalaisten toimeksiannosta he rikastuivat itsekin. Ryhmän vetäjä voi varautua yhdessä osallistujien kanssa järjestämään tämän piirin lopuksi pikku juhlat.

1.
  • Mieti eri syitä siihen, miksi publikaanit ja muut syntiset olivat ajautuneet pois Jumalan äänen kuuluvilta (1)?
  • Miksi me itse kukin tunnemme joskus halua lähteä pois Jumalan äänen kuuluvilta?
2.
  • Mitä kadonnut lammas voi tehdä sen eteen, että se tulisi löydetyksi - ja mitä se ei voi tehdä?
  • Minkä lohdutuksen tämä vertaus sisältää ajatellen niitä ihmisiä, joiden puolesta sinä jostakin syystä huolehdit ja hätäilet?
3.
  • Jeesus vertaa löydetyksi tulemista parannuksen tekemiseen (7). Mitä siis parannus on tämän vertauksen mukaan? Pysyttele tekstissä!
4.
  • Missä meidän aikanamme ovat ne "hurskaat, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa" (7)?
  • Jesajan kirjassa on lause, jonka fariseukset tunsivat varsin hyvin: "Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen" (Jes. 53:6). Vielä kerran: keitä ne 99 tarkoittavat?
5.
  • Mistä synneistä fariseusten olisi pitänyt tehdä parannus (2)?
  • Miksi fariseukset eivät tajunneet olevansa eksyksissä?
  • Kumpaan ryhmään sinä itse katsot kuuluvasi: kadonneisiin vai löytyneisiin? Miksi? (voit vastata hiljaa)
6.
  • Vertauksissa juhlat usein merkitsevät taivasta. Miksi tässä vertauksessa 99 hurskasta eivät päässeet juhliin, vaan sinne päästi vain yksi kadonnut ja löytynyt (6)?
7.
  • Mitä tarkoittaa käytännössä se, ettei kukaan voi mennä taivaan juhliin omin jaloin, vaan hänet pitää sinne kantaa (5)?
8.
  • Missä meidän päivinämme voimme kohdata Jeesuksen, joka "hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan" (2)?

Ilosanoma: Johannes Kastaja kutsui Jeesusta "Jumalan karitsaksi, joka ottaa pois maailman synnin" (Joh.1:29). Jeesus-karitsaa ei pelastettu erämaasta, päinvastoin, hänethän tapettiin sinne. Häntä ei kannettu kotiin, vaan hänen kuormattiin kaikki meidän syntimme kannettavaksi.

© www.ilosanomapiiri.fi