JEESUS ANTAA ELÄMÄN
17. sunnuntai helluntaista (3. vsk.):
1. Kun. 17:7-24 (käsikirja 17-24)
Taustaa: Profeetta Elia eli pohjoisvaltio Israelissa
800-luvulla eKr.. Hänen aikanaan Israelia hallitsi paha kuningas
Ahab ja hänen vielä pahempi vaimonsa Isebel, joka oli pakana ja
Sidonin kuninkaan tytär. Elia oli ennustanut kuningasparin edessä
kuivuuden tuloa. Kun niin todella oli tapahtunut, hänestä oli
julkaistu etsintäkuulutus. Herra oli kuitenkin ruokkinut
profeettaa kokonaisen vuoden ajan korppien avulla Keritin purolla
Jordanin takana. Yleensä ajatellaan, että Keritin puro oli
Jarmuk-joen sivuhaara.
Jae 7-8. Katsokaa kartalta Jarmukjoki ja Sarpatin
pikkukaupunki, joka sijaitsi Tyroksen ja Sidonin puolivälissä
Välimeren rannalla. Matkaa Keritinpurolta Sarpatiin kertyi noin
150 kilometriä.
- Mitä olivat ehkä Elian tunnelmat, kun Keritin
puro pienenemistään pieneni?
- Miksi Herra käski Elian mennä juuri Sidonin maahan, jota
Isebelin isä hallitsi?
- Mitä vastaväitteitä Elia olisi voinut esittää Herran käskyyn
jakeissa 8-9?
- Miksi Elia kuitenkin totteli Herran käskyä?
- Elia varmaan kuvitteli mielessään erilaisia tapoja, miten
Herra ehkä oli antanut pakanaleskelle käskyn pitää huolta
israelilaisesta profeetasta. Miettikää tekin: miten Herra oli
voinut sen tehdä?
Jakeet 10-12. Tyros ja Sidon olivat foinikialaisia
kaupunkeja. Huomatkaa, että Daavid ja Salomo olivat olleet
foinikialaisten ystäviä ja kauppakumppaneita.
- Baal oli sateen jumala. Miten baalinuskoiset
ehkä selittivät itselleen pitkän kuivuuden tulon?
- Vetäjä lukee jakeet Luuk. 4:25-26. Miksi Eliaa ei lähetetty
kenenkään israelilaisen lesken luo?
- Mistä Elia tunnisti leskivaimon Herran tarkoittamaksi
ihmiseksi?
- Mitkä seikat tekivät tämän nimenomaisen lesken
elämäntilanteen erityisen vaikeaksi?
- Miksi sukulaiset eivät auttaneet leskeä ja hänen poikaansa,
miettikää eri vaihtoehtoja?
- Vaikuttaako tämä leski mielestänne sellaiselta naiselta, joka
turvautuisi vaikka prostituutioon pitääkseen lapsensa hengissä?
Jos ei, niin miksi ei?
- Jos joku osanottajista tietää jotain nälkäkuolemasta,
kertokoon, miten se tapahtuu.
- Mikä on kauheinta oman lapsen nälkäkuolemassa?
- Miettikää, mikä sai lesken jättämään puun keruun sikseen ja
lähtemään kaupungin kaivolle vettä hakemaan, kun tuntematon
muukalainen sitä häneltä pyysi?
- Miten Elia kehtasi pyytää heti perään leskeltä leipääkin?
- Leski vannoi valan Herran, Elian Jumalan nimeen (12a). Mistä
hän tajusi, että Elia oli Herraan uskova israelilainen?
Jakeet 13-16.
- Mitä ajattelette Elian pyynnöstä jakeessa 13?
- Mitä luulette, pystyikö leskivaimo uskomaan heti Herran
lupauksen, jonka Elia hänelle välitti (13)? Perustelkaa
vastauksenne.
- Herra tahtoo sanoa sinulle tässä raamattupiirissä, että hän
aikoo ruokkia sinutkin kuin taivaan linnun koko elämäsi ajan.
Miten sinä hänen lupaukseensa suhtaudut?
Jakeet 15-16. Profeetta asui leskivaimon luona pari
vuotta matalalla profiililla. Hänellä oli oma huone talon katolla
(19). Huomatkaa, että Ahab oli lähettänyt Elian
etsintäkuulutuksen myös ulkomaille.
- Luuletteko, että Elia näyttäytyi ulkona noiden
parin vuoden aikana? Jos näyttäytyi, mitä siitä seurasi? Ellei
näyttäytynyt, mitä se vaikutti noiden kolmen elämään?
- Miettikää, millaisia nuo vuodet olivat a) Elian kannalta, b)
lesken kannalta, c) esimurrosikäisen pojan kannalta.
- Mistä naapurit ehkä arvelivat lesken saavan ruokansa?
Jakeet 17-19. Vanha käännös sanoo, ettei pojassa ollut
henkeä, uusi käännös sanoo "elonmerkkiä".
- Mikä pojalle tuli – miettikää eri
mahdollisuuksia?
- Mitkä seikat osoittavat, ettei poika ollut valekuollut?
- Kuvitelkaa äidin tunnelmia lapsen sairauden aikana ja hänen
kuolemansa jälkeen?
- Miksi pakanaäidille muistuivat pojan kuoltua mieleen hänen
nuoruutensa synnit?
- Miten Elia olisi voinut vastata lesken syytökseen, kun tämä
syytti häntä poikansa tappamisesta?
- Miksi Elia vei kuolleen pojan pois äitinsä luota?
Jakeet 20-21. Vanhan käännöksen mukaan Elia puhui "pahoin
tekemisestä" leskeä kohtaan, uuden käännöksen mukaan
"onnettomuuden tuottamisesta".
- Miksi Elia piti pojan kuolemaa
epäoikeudenmukaisena tekona Jumalan puolelta?
- Oliko Elia oikeassa vai väärässä syyttäessään Jumalaa
"pahantekijäksi"? (Kenen tahdosta poika kuoli: Jumalan, Saatanan
vai sattuman?)
- Mistä Elia sai rohkeuden rukoilla pojan henkiin heräämistä?
Tähän mennessä ei kukaan ollut pyytänyt mitään sellaista koko
Vanhassa testamentissa?
- Mikä Elian rukouksessa on esimerkillistä?
- Mitä ajattelette siitä, että joissain parantumiskokouksissa
on rukoiltu kuolleen heräämistä henkiin kaiken kansan edessä?
Jakeet 22-24. Tämä on koko Raamatussa ensimmäinen kerta,
kun joku herää kuolleista.
- Miksi tämän pojan piti kuolla? (Mitä
parantumisihme merkitsi leskelle ja hänen uskolleen?)
- Myös Jeesus herätti henkiin lesken pojan Nainissa ja "antoi
hänet hänen äidilleen" (Luuk. 7, vrt. jae 23) Kuninkaan
palvelijalle hän sanoi sanat: "Sinun poikasi elää". Miksi Jeesus
toimi ja puhui samalla tavalla kuin Elia 800 vuotta ennen häntä?
Kokoavat kysymykset
- Minkä verran tämä tapaus oli ehkä vaikuttamassa
siihen, että monet sidonilaiset tulivat kuuntelemaan Jeesusta 800
vuotta lesken pojan kuolleista herättämisen jälkeen?
- Millä tavalla Sarpatin lesken poika on Jeesuksen ennakkokuva?
- Jotkut ovat sitä mieltä, että lesken pojasta tuli kohta tämän
jälkeen Elian palvelija, joka seurasi häntä Karmelin vuorelle ja
Bersebaan asti (18:43-). Mitä sinä tällaisesta väitteestä
ajattelet?
Ilosanoma: Herra on todellakin se, joka tuottaa
lapsilleen sekä onnen että onnettomuuden. Siinä Elia oli
oikeassa. Mutta hän ei vielä aavistanut, että Isä Jumala
tuottaisi lopulta onnettomuuden omallekin Pojalleen ja antaisi
surmata hänet – rakkaudesta meihin syntisiin
epäjumalapalvojiin.