ARMAHTAKAA!
5. sunnuntai helluntaista (3. vsk.):
Luuk. 13:1-6
Taustaa: Israel oli ollut osa Rooman valtakuntaa jo
melkein sata vuotta. Maaherra Pilatus toimi Rooman
edustajana Israelissa vuosina 26-36 jKr. Tiedetään, että
Galileassa oli tuohon aikaan paljon Roomaa vastaan kapinoivia
"sissejä", joita vastaan Pilatus koetti käydä
"terrorisminvastaista sotaa". Hän oli ilmeisesti
lähettänyt sotilaansa temppelialueelle surmaamaan erään
sissiryhmän, joka oli tullut sinne uhraamaan ja mahdollisesti
myös roomalaisia pakoon. Temppelialueelle eivät ulkomaalaiset
olisi saaneet mennä, eikä siellä olisi saanut ketään tappaa.
Tapaus kuohutti juutalaisia, ja niinpä Jeesukselta tultiin
pyytämään kommenttia.
Alustava kysymys
- Miten katastrofeihin suhtautuminen on muuttunut
sinun elinaikanasi a) suuren yleisön keskuudessa, ja b)
kristittyjen parissa?
Jakeet 1-2
- Miettikää, millaisia vaikeuksia roomalainen
maaherra kohtasi toimiessaan uskonnollisen Juudean maaherrana.
- Miettikää, miksi roomalaiset tunkeutuivat temppelialueelle
eivätkä jääneet odottamaan galilealaisten sissien poistumista
sieltä?
- Mitä tämä tapaus kertoo Pilatuksesta? (Voidaanko hänen
käytöstään mielestänne jotenkin puolustella?)
- Miten ihmiset ehkä olettivat Jeesuksen kommentoivan tätä
tragediaa?
- Miksi Jeesus ei tuominnut selvin sanoin Pilatuksen
väkivaltaisuutta?
- Miksi Jeesus ei tuominnut selvin sanoin sissien väkivaltaisia
toimia?
- Voidaanko Juudean itsenäisyyttä tavoitelleita galilealaisia
mielestänne nimittää terroristeiksi? Perustelkaa mielipiteenne.
- Mikä oli Jeesuksen kanta näihin Galilean
terroristi-sisseihin?
- Mihin Jeesus pyrki sillä, että kieltäytyi ottamasta kantaa
syyllisyyskysymykseen?
Jae 3
- Mitä Jeesus tarkoitti sanoillaan jakeessa 3?
- Mitä luulette lainkuuliaisten israelilaisten ajatelleen
Jeesuksen sanoista jakeessa 3?
- Jeesus ei sano "me kaikki", vaan "te kaikki". Minkä säväyksen
hänen sananvalintansa ehkä teki hänen kuulijoihinsa?
- Mikä olisi ollut lopputulos, jos Jeesus olisikin sanonut:
"Tällaisen onnettomuuden edessä sanat loppuvat. Ei voi kuin
itkeä."
- Mitä tapahtuisi, jos piispat sanoisivat jokaisen katastrofin
yhteydessä julkisesti jakeiden 2-3 sanat?
- Mistä Jeesuksen kuulijoiden olisi pitänyt kääntyä ja mihin?
(Vanhan käännöksen sanoin: mistä heidän olisi pitänyt tehdä
parannus?)
Jakeet 4-5. Siiloan torni oli eräs Jerusalemin muurin
vartiotorneista. Kun se kaatui maanjäristyksen tms. yhteydessä,
18 viatonta ohikulkijaa sai surmansa. Mukana oli varmasti myös
naisia ja lapsia. Nämä ihmiset olivat siis täysin syyttömiä
kohtaamaansa onnettomuuteen. Jotkut Jeesuksen kuulijoista olivat
saattaneet olla kaivamassa kuolleita ja loukkaantuneita kivien
alta ja kuulemassa heidän tuskanhuutojaan.
- Meidän aikanamme kysytään: Jos Jumala on
olemassa, niin miksi hän sallii tällaista tapahtua viattomille
ihmisille? Mitä te tähän kysymykseen vastaisitte?
- Mikä on Raamatun mukaan vielä kovempi kohtalo kuin
tuskallinen kuolema?
- Millainen paikka tämä maailma olisi, jollei täällä tapahtuisi
mitään onnettomuuksia?
- Millaista sinun elämäsi nyt olisi, jollei sinulle olisi
koskaan tapahtunut yhtään tragediaa?
- Mitä "hyvää" on jokaisessa katastrofissa, jonka olemme
kokeneet tai lehdistä lukeneet?
- Miksi Jeesus sanoi saman asian kahdesti (3,5)?
- Mitä kääntyminen / parannuksen tekeminen voisi tarkoittaa
tänä päivänä meidän elämässämme?
Ilosanoma: Jeesus itse oli menossa paljon kovempaa
kohtaloa kohti, kuin mikä oli tullut tekstimme uhrien osaksi.
Hänkin seisoisi ennen pitkää Pilatuksen edessä. Hänenkin verensä
vuotaisi Pilatuksen käskystä. Vapahtaja joutui kestämään
tällaisen kohtalon voidakseen säästää sinut onnettomuuksien
onnettomuudesta: iankaikkisesta kadotuksesta.