HYVÄ PAIMEN
2. sunnuntai pääsiäisestä (3. vsk.):
Joh. 10:1-11 (käsikirja 1-10)
Taustaa: Vanha testamentti kuvaa usein Herran hyvänä
paimenena ja väärät profeetat pahoina paimenina. Nyt Jeesus
julistaa olevansa Kirjoituksissa ennustettu Hyvä Paimen ja vertaa
itseään oman aikansa ja meidänkin aikamme harhaopettajiin.
Käsittelemme ensin konkreettista lammasta, paimenta ja
varasta.
Jakeet 1-2. Samassa suojassa saattoi yöpyä usean paimenen
lauma yhden ihmisen vartioitavana. Kun aamu tuli, paimen huusi
oman kutsuhuutonsa, jota vain hänen omat lampaansa seurasivat.
- Mitä kaikkia ongelmia lammasvaras kohtaa
koettaessaan viedä jonkun toisen lampaita aitauksesta? (Miten hän
saa lampaat mukaansa, miten hän saa ne ulos aitauksesta, ks. myös
jae 5?)
- Mitä varas haluaa lampaista, mitä paimen haluaa lampaista?
Jakeet 3-5. Lampaan näkökyky ei ole erityisen hyvä, eikä
sillä ole suuntavaistoa. Se ei löydä laidunta eikä kotia ilman
paimenen apua. Kuuloaisti lampaalla sen sijaan on hyvä.
Huomatkaa, että jokaisella lampaalla on oma nimensä.
- Millainen suhde vallitsee lampaan ja sen oman
paimenen välillä näiden jakeiden mukaan?
- Miten lammas on oppinut luottamaan omaan paimeneensa?
- Miten paimen on oppinut tuntemaan oman lampaansa?
- Miksi juuri ääni on niin tärkeä elementti paimenen ja lampaan
suhteessa?
- Mikä tehtävä ovenvartijalla on lampaan elämässä?
Sovellamme vertauksen kristittyyn ja kristilliseen
kirkkoon.
Jakeet 2-5 ja Ps. 23:1-4
- Mitä nämä jakeet opettavat meille Jeesuksesta
hyvänä paimenena?
- Mitä nämä jakeet opettavat meille meistä itsestämme Jeesuksen
lampaina?
- Miksi juuri "ääni" on ratkaisevan tärkeä tekijä Jeesuksen ja
hänen lampaansa suhteessa?
- Miten voimme tietää pimeässä laaksossa vaeltaessamme, että
Herra on meidän kanssamme?
- Millainen pitää näiden jakeiden mukaan olla seurakunnan
paimenen, jonka Jeesus on asettanut virkaansa?
- Miksi kristitty ei selviä uskonelämästään ilman seurakunnan
paimenen apua?
- Millainen näiden jakeiden mukaan pitää olla sen kristillisen
kirkon paimenen, jonka Jeesus on asettanut virkaansa?
- Miksi seurakunnassa pitää olla ovenvartija?
- Kenen pitäisi meidän seurakunnissamme hoitaa ovenvartijan
virkaa?
Jakeet 1,5,7-8 ja 10 Nämä jakeet puhuvat siitä, kuka on
varas ja ryöväri.
- Miettikää, mitkä ovat sen ihmisen motiivit,
joka tahtoo tulla kristittyjen laumaan aidan yli, ei
Jeesus-portin kautta?
- Keitä Jeesus tarkoittaa jakeen 8 ihmisillä? (Ketkä meidän
päivinämme tahtovat "varastaa, tappaa ja tuhota" kristittyjen
lauman, ks. jae 10?)
- Mistä me kristityt voimme erottaa Suomen Siionissa oikean
paimenen äänen harhaopettajan äänestä?
- Mitä meidän pitäisi tehdä, että oppisimme erottamaan yhä
tarkemmin Jeesus-paimenen äänen harhaopettajien äänestä?
Jakeet 7, 9
- Mitä tarkoittaa, että Jeesus on ovi tai portti?
- Mitä tarkoittaa, että Jeesus-portin kautta sisälle mennyt
ihminen voi vapaasti tulla ja mennä ja hän löytää laitumen?
Jae 10b
- Mitä tarkoittaa kristityn yltäkylläinen elämä?
- Miten sinun arjessasi näkyy se, että Jeesus on tullut
antamaan sinulle yläkylläisen elämän?
Jae 11
- Millaisessa tilanteessa tavallinen lammaspaimen
voi ehkä suostua antamaan henkensä lampaansa puolesta?
- Mitä se sinulle merkitsee, että Jeesus antoi Hyvänä Paimenena
henkensä, että sinä voisit päästä taivaaseen?
Kokoavat kysymykset
- Missä tilanteessa sinä olet kokenut
tarvitsevasi kaikkein eniten Hyvän Paimenen apua?
- Millaisessa tilanteessa koet tarvitsevasi seurakunnan
paimenen apua?
- Mitä ajattelet siitä, että Hyvä Paimen saattaa johtaa sinut
myös pimeään laaksoon, kuten Psalmi 23 sanoo?
Ilosanoma: Tahtoessaan pelastaa lampaansa Jeesus,
Hyvä Paimen, tuli itse uhrilampaaksi. Näin Johannes Kastaja
hänestä todisti: "Katso Jumalan Karitsa, joka ottaa pois
maailman synnin."