USKON PERUSTUS
Uskonpuhdistuksen vuosipäivä (2. vsk.):
Matt. 16:1-4 (ja 12:38-41)
Taustaa: Vetäjä kertaa lyhyesti Joonan historian ja
etenkin
Niniven herätyksen. Raamatun kielenkäytössä merkki
tarkoittaa ensinnäkin liiton merkkiä, joka osoittaa jonkun
tietyn ihmisen tai ihmisryhmän kuuluvan Jumalan kansaan (esim.
ympärileikkaus, kaste ja sapatti). Toiseksi merkki voi tarkoittaa
tunnusmerkkiä tai ihmettä, jonka avulla Jumala paljastaa voimansa
ihmisen nähtäväksi. Vanha Simeon oli ennustanut, että Jeesus on
asetettu merkiksi, jota vastaan sanotaan (Lk. 2:34).
Jae Matt. 16:1. Fariseukset ja saddukeukset olivat teologisia
vihollisia, edelliset konservatiiveja, jälkimmäiset
liberaaleja. Saddukeukset eivät uskoneet ruumiin ylösnousemukseen
eivätkä henkimaailmaan.
- Mitä osoittaa se, että fariseukset ja
saddukeukset olivat liittoutuneet yhteen juuri tässä
kysymyksessä?
- Fariseukset ja saddukeukset olivat nähneet jo monta Jeesuksen
ihmetekoa. Miksi he halusivat nähdä vielä "taivaan merkin"?
- Millainen sen merkin olisi pitänyt olla, joka olisi
saanut fariseukset täysin vakuuttuneiksi Jeesuksen
jumaluudesta?
- Missä tilanteessa aikamme ihminen etsii merkkiä? Millaiset
asiat kelpaavat hänelle merkiksi?
- Missä tilanteessa sinä olisit halunnut saada tai sait
Jumalalta jonkin erityisen merkin?
- Miksi merkkien varaan on vaarallista rakentaa elämänsä suuria
ratkaisuja?
- Mitä kuulijoiden mieleen ehkä tuli heidän kuullessaan
Jeesuksen puhuvan "Joonan merkistä"? Huomatkaa, ettei VT tunne sellaista
sanaparia. (Puhumme Joonan merkistä kohta lisää.)
Jakeet 2-3. "Aikojen merkki" osoittaa, mikä aika tai
vaihe Jumalan pelastussuunnitelmassa on menossa.
- Miksi säätä on helpompi tulkita kuin aikojen
merkkejä?
- Mitä "aikojen merkkejä" fariseusten ja saddukeusten olisi
pitänyt nähdä?
- Mitä ovat ne "aikojen merkit", jotka meidän tämän ajan
kristittyjen pitäisi nyt nähdä?
- Mitä tapahtuu, jolleivät jonkin sukupolven kristityt näe
ollenkaan oman aikansa merkkejä?
Jae 4. Vanhan käännöksen "avionrikkoja" on tarkempi
käännös kuin "uskoton" kreikan sanalle moikhalis. Se viittaa
myös epäjumalanpalvelukseen, jota VT:ssa usein nimitetään
aviorikokseksi Jumalaa kohtaan.
- Missä mielessä Jeesuksen kuulijat –
fariseukset, saddukeukset ja muut – olivat paha ja
avionrikkojasukupolvi?
- Mitä mieltä luulet Jeesuksen olevan meidän
sukupolvestamme?
- Mitä se osoittaa, että Jeesus lopetti keskustelun lyhyeen ja
lähti pois?
Jakeet 12:38-40. Nyt myös lainopettajat vaativat
Jeesukselta merkkiä. Jeesus puhuu Joonan merkistä
futuuriaikamuodossa.
- Missä mielessä Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ovat
lopullinen merkki, jonka jälkeen muita ei tarvita?
- Millä tavalla Jumalan armo sisältyy Joonan merkkiin?
Jae 12:41. Assyrian pääkaupunki Ninive oli omana
aikanaan maailman väkivaltaisin ja moraalittomin kaupunki. Sinne
tuli 700-luvulla eKr. valtava herätys, kun profeetta Joona oli
saarnannut sen tuhoa kolme päivää.
- Missä mielessä myös Joonan saarna oli Joonan
merkki?
- Mikä sai jumalattomat niniveläiset tekemään parannuksen,
vaikka he eivät nähneet yhtään ihmettä?
- Verratkaa toisiinsa Joonan ajan niniveläisten ja Jeesuksen
ajan juutalaisten asenteita. Miksi niniveläiset pakanat tekivät
parannuksen, mutta hurskaat juutalaiset eivät?
- Miksi herätys ei Suomessakaan voi alkaa ilman, että joku
saarnaa lakia ja Jumalan tuomiota?
- Missä kaikissa suhteissa Jeesus oli enemmän kuin Joona?
Kokoavat kysymykset
- Vielä kerran: missä meidän sukupolvemme voi kohdata
Joonan merkin?
- Miten uskonpuhdistus liittyy Joonan merkkiin?
- Missä mielessä Joonan matka meren pohjaan on kristillisen
kasteen ennakkokuva (Room. 6:3-5)?
- Miksi me emme saa vaatia uskomme tueksi muuta kuin Joonan
merkkiä?
Ilosanoma: Kaste sisältää Jeesuksen kuoleman ja
ylösnousemuksen. Ehtoollinen sisältää Jeesuksen kuoleman ja
ylösnousemuksen. Raamatun pääasia on Jeesuksen kuolema ja
ylösnousemus. Siksi juuri nämä armonvälineet ovat meille Joonan
merkki. Jos kysyt, mistä voit tietää Jeesuksen rakastavan juuri
sinua, vastaus kuuluu: Joonan merkistä. Siksi muiden merkkien
vaatiminen Jumalalta on epäuskon osoitusta.