RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKY
19. sunnuntai helluntaista (2. vsk.):
Mark. 12:28-34
Taustaa: Tekstimme lainoppinut mies oli juuri kuullut
keskustelun kuolleiden ylösnousemuksesta – miten Jeesus oli
lyönyt luun kurkkuun saddukeuksille. Kysymys lain suurimmasta
käskystä oli tuon ajan teologinen kuuma peruna. Ehdotettiin mm.
1. käskyä, sapattikäskyä tai uhraamiskäskyjä.
Jae 28. Matteuksen mukaan tämä mies koetti panna Jeesuksen
koetukselle.
- Miten meidän kulttuurimme vastaisi kysymykseen,
mikä on ihmiselämän tärkein käsky tai elämänohje? (Mikä näistä
mielestänne tulee ykköseksi: "Toteuta itseäsi!" vai "Rakasta
lähimmäistäsi!"?)
- Miettikää tekstimme lainopettajan suhdetta Jeesukseen siinä
vaiheessa, kun hän tuli Jeesuksen luo.
Jakeet 29-30. Rakkauden kaksoiskäskyä ei löydy VT:stä.
Nämä jakeet ovat kuitenkin suora sitaatti Mooseksen kirjoista (5.
Moos. 6:4-5).
- Yleensä tuon ajan lainopettajat vastasivat
kiistakysymyksiin siteeraamalla muita auktoriteetteja: Rabbi
sejase sanoo niin ja niin. Mitä ajattelette Jeesuksen
vastauksesta tätä taustaa vasten?
- Miksi Jeesus siteerasi jaetta 29, jossa ei ole käskyä vaan
uskontunnustus, eikä mennyt suoraan jakeeseen 30, joka sisältää
käskyn?
- Miksi ei riitä, että uskomme yhteen Jumalaan, miksi häntä on
vielä rakastettavakin?
- Miettikää noita neljää sanaa jakeessa 30. Mitä tarkoittaa
arkielämässä Jumalan rakastaminen kaikesta sydämestään? Entä
kaikesta sielustaan? Mielestään? Voimastaan?
- Voiko mielestänne Jumalaa rakastaa, vaikkei lukisi Raamattua
eikä kävisi ehtoollisella? Perustelkaa kantanne.
- Jos joku rakastaa Jumalaa oikeasti, miten hän suhtautuu
epäjumalanpalvontaan, Jumalan nimen käyttöön ja lepopäivän
viettoon, siis kolmeen ensimmäiseen käskyyn?
- Millaista elämäsi olisi, jos sinä pystyisit rakastamaan
Jeesusta tällä tavalla?
- Miten tätä käskyä on rikottu ennen ja miten sitä rikotaan
meidän aikanamme?
Jae 31. Vanhassa testamentissa sana "lähimmäinen" viittaa
enimmäkseen vain oman kansan jäseniin. Tässä Jeesus siteeraa vain
puolta jaetta Mooseksen kirjasta: Älä kosta äläkä pidä vihaa
kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin
itseäsi. (5. Moos. 19:18).
- Miksi Jeesus jättää sitaatistaan pois virkkeen
alkuosan?
- Miksi Jeesus ei sano, että lähimmäistä on rakastettava
kaikesta sydämestään, sielustaan, mielestään ja voimastaan? (Mitä
tapahtuu ihmiselle, joka rakastaa jotakuta toista näin? Mitä
tapahtuu sille ihmiselle, jota rakastetaan näin?)
- Miksi lähimmäisen rakastamiselle on paras kriteeri että
rakastaa häntä NIIN KUIN itseään?
- Mihin tämä käsky käytännössä velvoittaa?
- Mitä mieltä olet siitä aikamme väitteestä, ettei ihminen voi
rakastaa toista, jollei rakasta itseään?
Käsitellään uudelleen jakeet 29-31 eli rakkauden
kaksoiskäsky kokonaisuudessaan. Huomatkaa, ettei Jeesus väitä
Jumalan rakastamisen olevan suurin käsky ja lähimmäisen
rakastamisen toiseksi suurin.
- Millaisia seurauksia siitä olisi tullut
ihmiselämään, jos Jeesus olisi sanonut suurimmaksi käskyksi vain
Jumalan rakastamista?
- Entä jos Jeesus olisi sanonut suurimmaksi käskyksi
lähimmäisen rakastamista, mitä seurauksia siitä tulisi meidän
ihmissuhteillemme ja Jumala-suhteellemme?
- Mitä pitää tehdä, jos Jumalan rakastaminen ja lähimmäisen
rakastaminen näyttävät olevan elämässämme ristiriidassa?
- Jos rakkauden kaksoiskäsky on taivaaseen pääsyn ehto, niin
miten sinulle käy?
Jakeet 32-33. Uhrilaitos oli juutalaisten
jumalanpalveluselämän perusta. Jumala-suhdetta ei voinut olla
ilman uhreja, koska sovinto Jumalan kanssa saatiin aikaan uhrin
kautta.
- Minkä suuren oivalluksen kirjanoppinut teki
Jeesuksen vastausta kuunnellessaan?
- Miksi rakkaus on tärkeämpi kuin uhrilaitos?
- Miten kirjanoppineen asenne Jeesukseen muuttui?
- Jeesus itse kuolisi kohta Jumalan uhrikaritsana. Mitä valoa
tämä tosiseikka tuo tähän lainopettajan ja Jeesuksen väliseen
keskusteluun?
Jae 34
- Mitä tuolta lainopettajalta vielä puuttui, että
hän olisi voinut päästä sisälle Jumalan valtakuntaan?
(Lainopettaja ymmärsi nyt suurimman käskyn, mutta mitä hän ei vielä
ymmärtänyt?)
Ilosanoma: Jeesus rakasti Jumalaa yli kaiken ja
sinua enemmän kuin itseään. Uhri ja rakkaus yhdistyivät
hänessä. Hän uhrasi itsensä syntiuhrina, koska me emme ole
rakastaneet Jumalaa yli kaiken emmekä lähimmäistämme niin kuin
itseämme. Vain Jeesuksen uhrautuva rakkaus meitä kohtaan voi
opettaa meitäkin rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistämme. Me
rakastamme, koska hän on ensin rakastanut meitä (1. Joh.
4:19).