JEESUS, PAHAN VALLAN VOITTAJA
3. paastonajan sunnuntai (2. vsk.):
Joh. 12:37-43
Taustaa: Jeesus sanoi nämä sanat Jerusalemissa
ratsastettuaan sinne aasilla kansan hurratessa ympärillä. Hän oli
tehnyt siihen mennessä monta tunnustekoa, joista viimeisin ja
järisyttävin oli Lasaruksen kuolleista herättäminen. Tämä on
Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen viimeinen julkinen puhe ja
hänen viimeinen vetoomuksensa ihmisille, että he uskoisivat Isä
Jumalan lähettäneen hänet maailmaan. Ilmeisesti Jeesuksella oli
kolmen vuoden työn tuloksena alle tuhat seuraajaa. (12
opetuslasta, 120 jotka odottivat helluntaina Pyhää Henkeä ja ne
500, joille Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen.) Evankelista
Johannes katsoo taaksepäin Jeesuksen kolmen vuoden toimintaan ja
koettaa selittää, miksi siitä ei syntynyt pysyvää herätystä.
Jae 37. Lasaruksen kuolleista herättämisen olivat monet
juutalaiset nähneet. Jotkut heistä uskoivat, toiset menivät
kantelemaan ylipapeille.
- Miettikää, mitä Lasaruksen kuolleista
herättämistä todistaneiden juutalaisten sydämessä tapahtui: a)
niiden jotka uskoivat ja b) niiden jotka menivät raportoimaan
ylipapeille?
- Millaisia todisteita pitäisi olla, ennen kuin sinä uskoisit
jonkun ihmisen nousseen kuolleista?
- Monet ihmiset sanovat, etteivät usko, ennen kuin näkevät.
Miksi useimmat Jeesuksen aikalaiset eivät uskoneet, vaikka
näkivät?
- Miksi sellainen väite on väärä, että nimenomaan ihmeet ja
voimateot saavat aikaan herätyksen?
Jakeet 38. Nämä Jesajan sanat aloittavat hänen
kuvauksensa Herran kärsivästä palvelijasta (luvun 53).
- Miksi Johannes otti tähän yhteyteen juuri tämän
Jesajan lainauksen? Mitä hän tahtoi sillä sanoa?
- Miksi Herran käsivarren voima ilmoitetaan nimenomaan hänen
kärsimyksissään; Jesajahan jatkaa kuvaamalla Herran kärsivää
palvelijaa eli Jeesusta?
- Miksi juuri sana rististä on se sanoma, johon useimmat
ihmiset ovat aina loukkaantuneet?
Jakeet 39-40. Kuuluisin paatumus Raamatussa on faraon
paatumus. 2. Mooseksen kirjassa kerrotaan kymmenkunta kertaa,
että farao paadutti oman sydämensä ja toiset kymmenkunta kertaa,
että Herra paadutti sen.
- Määrittele, mitä sana "paatumus" tarkoittaa näiden
jakeiden mukaan.
- Millä tavalla ihminen itse sokaisee silmänsä ja paaduttaa
sydämensä, ettei hän näkisi kuka Jeesus on?
- Miten Jumala sokaisee ja paaduttaa ihmisen, joka on ensin
paaduttanut itsensä?
- Miksi Jeesuksen ajan juutalaiset ja meidän aikamme
suomalaiset eivät voi sanoa viimeisellä tuomiolla: paaduttaja en
ollut minä, se olit sinä, Jumala?
- Jae 40 on lainaus Jesajalta, joka sai Herralta "paaduttajan"
viran. Herrahan sanoi hänelle: "Paaduta tämän kansan
sydän..." (6:10) Miten oikea Jumalan sanan julistus saattaa
paaduttaa kuulijansa?
- Miksi sellainen ihminen ei voi olla paatunut, joka ei ole
koskaan kuullutkaan kristillistä julistusta (esimerkiksi
ei-kristityissä maissa)?
Jae 41. Jumalan kirkkaus ilmestyi vanhan liiton aikaan
ilmestysmajassa ja Jerusalemin temppelissä, mutta Jesaja näki sen
Herran kärsivässä palvelijassa. Lukekaa myös jakeet 12:23-24.
- Miettikää, millaista kirkkautta se oli, joka
loisti ristiltä? Millaisena se näkyi esimerkiksi ryövärin
silmiin?
- Miten me voisimme oppia näkemään oman aikamme halveksitussa
Jeesuksessa kirkkauden loiston?
Jakeet 42-43. Synagogasta erottaminen tarkoitti
käytännössä koko yhteiskunnasta erottamista. Erotetusta tuli
eräänlainen "kastiton", joka ei voinut järjestää yhteisönsä
sisällä esimerkiksi häitä ja hautajaisia.
- Mitä vaikutusta sillä olisi ollut, jos kaikki
uskovaiset hallitusmiehet olisivat tunnustaneet uskonsa
Jeesukseen kaiken kansan edessä?
- Mitä näiden hallitusmiesten olisi pitänyt tehdä, että he
olisivat voittaneet pelkonsa?
- Mitä seurauksia siitä tulee kristityn elämään, jos hän
rakastaa ihmisiltä saatua kunniaa enemmän kuin Jumalan antamaa
kunniaa?
- Miten meistä voisi tulla kristittyjä, jotka suostuivat
vainoihin ja omasta kunniastaan luopumiseen, jos se edistää
Jumalan kunniaa?
Kokoavat kysymykset. Nikodemos ja Joosef Arimatialainen
olivat hallitusmiehiä, jotka ensin pelkäsivät maineensa
menetystä, mutta toimivat kuitenkin rohkeasti Jeesuksen
kuollessa. Toinen voiteli hänet, toinen antoi hänelle
hautapaikkansa.
- Mitä mieltä olette, miksi Nikodemos ja Joosef
Arimatialainen ryhtyivät toimimaan juuri silloin, kun se oli
heille kaikkein vaarallisinta?
- Mitä luulette Nikodemoksen ja Joosef Arimatialaisen
ymmärtäneen Jeesuksen rististä pitkäperjantaina? (Millaisen
kirkkauden Nikodemos ja Joosef näkivät Jeesuksen ristissä?)
Ilosanoma: Jeesukselle ei ihmiskunnia ollut
rakkaampi kuin Jumalan kunnia. Sinun tähtesi hän suostui tulemaan
sellaiseksi hylkiöksi, jollaisena Jesaja häntä kuvaa:
Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden
tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän
oli, me emme häntä minään pitäneet. Ja kuitenkin: hän kantoi
meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. (Jes.
53:3-4)