JEESUS HERÄTTÄÄ USKON
3. sunnuntai loppiaisesta (2. vsk.):
Joh. 4:27-30 ja 39-42 (käsikirja 39-42)
Taustaa: Edellisenä sunnuntaina käsittelimme Jeesuksen ja
samarialaisen naisen kohtaaminen Sykarin kaivolla. Jeesus paljasti
naiselle tämän seksuaaliset synnit mutta kertoi myös olevansa Messias.
Nainen oli niin ihmisarka, ettei uskaltanut tulla kaivolle muiden
naisten kanssa. Huomatkaa, etteivät juutalaiset rabbit keskustelleet
tuntemattomien naisten kanssa julkisella paikalla.
Jae 27
- Millaisia ajatuksia opetuslasten päässä ehkä pyöri,
kun he näkivät Jeesuksen keskustelevan samarialaisen naisen kanssa?
- Miettikää, miksi Jeesus ei välittänyt aikansa
sopivaisuussäännöistä?
- Mistä se johtui, ettei Jeesuksesta kuitenkaan levitetty mitään
"naisjuttuja" –
ainakaan evankeliumit eivät sellaisista mitään mainitse?
- Mitä Sykarin kaivon tapaus osoittaa meille tavasta, jolla Jeesus
kohteli naisia?
- Miettikää, miksi kristinuskoa syytetään nykyään naisvihamieliseksi?
Jakeet 28-30
- Nainen oli tullut hakemaan vettä kuumimpaan aikaan,
mutta nyt hän jättikin vesiastiansa kaivolle. Mitä se hänestä osoittaa?
- Mikä sai naisen ihmisarkuuden katoamaan, niin että hän nyt kutsui
rohkeasti ihmisiä Jeesuksen luo?
- Miksi kyläläiset eivät vastanneet naiselle: "Kyllä mekin tiedämme,
mitä sinä olet tehnyt. Ei siihen mitään profeettaa tarvita"?
- Miksi juuri tämän naisen todistus teki kaupunkilaisiin niin
voimakkaan vaikutuksen?
- Miksi julkisyntisen todistus Jeesuksesta on voimallisempi kuin
siivosyntisen todistus?
Jae 39
- Miksi nainen oli kokenut positiivisena asiana sen,
että Jeesus oli kertonut hänelle, montako seksisuhdetta hänellä oli
ollut elämänsä aikana?
- Miten sinä suhtautuisit ihmiseen, joka kertoisi sinulle kaikki
elämäsi häpeälliset salaisuudet?
- Sykarin asukkaat uskoivat Jeesukseen jo ennen kuin he olivat
nähneet hänet. Mitä tarkalleen ottaen he uskoivat naisen todistuksen
perusteella?
- Mitä mieltä olet tästä väitteestä: Jumala voi muuttaa menneisyytesi
synnit armolahjoiksesi?
Jakeet 40-42. Sitä ei ollut tiettävästi
tapahtunut aikaisemmin, että
juutalainen rabbi olisi suostunut puhumaan samarialaisille ja nämä
olisivat suostuneet kuuntelemaan häntä. Juutalaiset eivät myöskään
syöneet yhdessä samarialaisten kanssa.
- Mistä Sykarin asukkaat saivat rohkeuden esittää
juutalaiselle Jeesukselle pyyntönsä?
- Jeesus jäi nyt kahdeksi yöksi jonkun samarialaisen kotiin ja söi
hänen pöydässään. Millaiset tunnelmat vallitsivat ehkä siinä kodissa,
jossa Jeesus yöpyi ja söi ateriansa?
- Mitä opetuslapset ehkä ajattelivat siitä, että heidän piti jäädä
samarialaisten luo kahdeksi päiväksi ja yöksi?
- Mitä luulette Jeesuksen saarnanneen Sykarissa kahden päivän aikana?
- Nainen oli sanonut Jeesuksesta: "ei kai hän liene Kristus". Mistä
Sykarin asukkaat saivat päähänsä, ettei hän ollut vain Kristus, vaan
koko maailman vapahtaja tai pelastaja?
- Millainen usko Jumalaan samarialaisella naisella oli, ennen kuin
hän kohtasi Jeesuksen? Miten hänen uskonsa muuttui kohtaamisen
vaikutuksesta?
- Mitä ajattelet siitä, että fariseukset haukkuivat Jeesusta
myöhemmin samarialaiseksi ja riivatuksi (8:48)
Ilosanoma: Jumala on rakastanut koko maailmaa
– samarialaisiakin – niin paljon, että hän antoi
ainoan Poikansa kuolemaan ristille kaikkien puolesta. Sen sai
Sykarin kaupunki nyt tietää, ja siihen saat uskoa sinäkin tänä
päivänä. Helluntain jälkeen syntyi Samariassa suuri herätys.
Pietari ja Johannes kiersivät silloin Samarian kyliä ja
kaupunkeja ja tapasivat varmaan tekstimme naisenkin, tällä kertaa
uskonsisarena. (Apt. 8:14-17 ja 25.)