KUNINKAASI TULEE NÖYRÄNÄ
Ensimmäinen adventtisunnuntai (2. vsk.):
Markus 11:1-11
Aluksi: Jeesus oli tulossa Jerusalemiin viimeistä
kertaa. Opetuslapset toivoivat, että hän ottaisi siellä jo
vallan. Kansakin odotti Messias-kuninkaan tuloa, mutta kaikki
eivät suinkaan olleet vakuuttuneita siitä, että Jeesus oli tuo
kuningas. Messiaan piti olla Daavidin poika. Edellisenä päivänä
Jerikossa Jeesus oli myöntänyt julkisesti sitä olevansa. Kaikki
tiesivät senkin, että Messias ratsastaisi aasilla Jerusalemiin,
koska oli profeetta Sakarja niin ennustanut. "Riemuitse,
tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle!
Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla,
aasintamman varsalla." (Sak. 9:9*) Huomatkaa, että Jerusalem
oli pääsiäisen aikaan täynnä roomalaisia sotilaita.
Jakeet 1-3. Betfagen paikkaa ei tiedetä, mutta Betania sijaitsi noin
3 km Jerusalemista itään, Öljymäen rinteellä. Se oli Martan,
Marian ja
Lasaruksen kylä, jossa Jeesus oli usein vieraillut ja jossa hän yöpyi
koko viimeisen viikkonsa ajan.
- Kuvitelkaa tilannetta, kun jonkin maan prinssi menee
pääkaupunkiin omiin kruunajaisiinsa. Millaiset juhlallisuudet kuuluvat
yleensä asiaan?
- Mitä jakeet 1-3 osoittavat meille Jeesuksen taloudellisesta
tilanteesta?
- Mitä ajopelin laatu merkitsee monelle miehelle
ja naisellekin omana aikanamme?
- Minkä viestin Jeesus olisi halunnut antaa
kansalleen, jos hän olisi
saapunut Jerusalemiin maan parhaimman nelivaljakon vetämissä vaunuissa?
(Mitä hän siis viestitti aasin valinnalla?)
- Miksei Jeesus hakenut itse aasia, vaan lähetti
opetuslapsensa matkaan?
- Ratsastajaan tottumaton varsa on yleensä vaikea ohjattava,
eikä sitä viedäkään suoraa päätä väkijoukon keskelle, missä se
saattaa vikuroida tai kieltäytyä yhteistyöstä.
Miettikää, miksi Jeesus halusi ajopelikseen nimenomaan varsan,
jonka selässä ei vielä ollut istuttu?
- Jeesus ei ollut koskaan ennen käyttänyt itsestään
Herra-sanaa. Miksi hän sitä nyt käytti? (Mistä ihmiset voivat
tietää, kenestä "herrasta" tässä oli kyse?)
Jakeet 4-6. Aasi seisoi talon oven edessä, mutta
opetuslapset
eivät menneet sisälle selittämään asiaa.
- Miksi Markus halusi kirjoittaa nämä kolme jaetta
evankeliumiinsa, mikä on niiden sanoma?
- Miettikää eri mahdollisuuksia, miksi aasinvarsa seisoi kadulla, ei
tallissa eikä laitumella.
- Mitä se osoittaa, ettei kukaan ei nostanut sen suurempaa hälyä
varsan poisviemisestä?
- Miksi tämä aasi on niin tärkeä eläin, että siitä
saarnataan kaksi kertaa joka ikinen vuosi luterilaisissa
kirkoissa (adventtina ja palmusunnuntaina)?
Jakeet 7-8. Aasi on matala eläin, joten ratsastajan
jalat roikkuvat
melkein maassa kiinni. Vetäjä lukee uudelleen Sakariaan sitaatin. (Ks.
kohtaa Aluksi.)
- Luuletteko että Jeesus näytti ylväältä aasin selässä
istuessaan? Jollei ylväältä, niin miltä sitten?
- Mistä opetuslapset keksivät ruveta kasaamaan vaatteitaan aasinvarsan
selkään?
- Vanhassa testamentissa kerrotaan sellaisesta
tapauksesta, kun sotilaat levittivät viittansa portaille, joita
pitkin vasta kruunattu kuningas kohta kulkisi. Päällysviitta
saattoi kuitenkin mennä pilalle, kun sekä aasi että kansa
kävelivät sen päällä kivisellä tiellä. Mikä sai ihmiset
luovuttamaan ehkä ainoan viittansa tällaiseen käyttöön?
- Mistä kansa yhtäkkiä tajusi, että tässähän todellakin on
itse Messias-kuningas ratsastamassa Siioniin? Mikä oli se
merkki, joka avasi kansan silmät?
Jakeet 9-11. Yhtäkkiä ihmiset alkoivat laulaa psalmia
118.
Sitä laulettiin yleensä suurissa juhlakulkueissa, kun oltiin
menossa temppeliin uhraamaan uhreja. Hoosianna tarkoittaa: Oi
Herra auta! Jotkut tutkijat pitävät tätä psalmia
kuningaspsalmina.
- Jos sinun pitäisi kuvailla tuon hetken tunnelmaa
muutamalla sanalla, niin miten sitä kuvaisit?
- Miksi kansa valitsi juuri psalmin 118 tässä tilanteessa
laulettavaksi?
- Miten ihmiset arvelivat Jeesuksen nousevan valtaistuimelleen
– maahan
oli miehitetty?
- Miten kansa ehkä uskoi tilanteensa muuttuvan, jos roomalaiset
karkotettaisiin maasta?
- Miten on mahdollista, etteivät roomalaiset miehittäjät
pysäyttäneet tätä kulkuetta?
- Luuletteko että koko kansa tempautui tunnelmaan mukaan, vai oliko
joukossa niitäkin, jotka eivät yhtyneet lauluun?
(Mikä sai jotkut ihmisjoukosta epäilemään, ettei Jeesus ehkä
kuitenkaan ollut tuleva Messias?)
- Minkä viestin Jeesus tahtoi antaa kansalleen ratsastaessaan saman
tien suoraan temppeliin?
- Viiden päivän kuluttua kansa huusi Pilatukselle
ristiinnaulitse-huutoa. Varmaan joukossa oli samojakin ihmisiä
kuin tässä kulkueessa. Mitä nämä tapaukset osoittavat meille
ihmisluonnosta?
Kokoavat kysymykset
- Ruokkimisihmeen jälkeen kansa oli
tahtonut tehdä Jeesuksesta kuninkaan, mutta silloin Jeesus oli
vetäytynyt syrjään. Miksi hän tahtoi osoittaa kuninkuutensa
juuri tässä tilanteessa?
- Miksei Jeesus kuuluttanut suusanallisesti kansalle
olevansa Messias, Daavidin poika; miksi hän osoitti sen valitsemalla
ajopelinsä? Mikä on näiden kahden viestitystavan ero?
- Jeesus tiesi, että ylipapeille ja kirjanoppineille tämä kulkue olisi
viimeinen pisara, joka pyöräyttäisi murhakoneiston liikkeelle.
Mitä hän ehkä tulevasta vastustuksesta ajatteli?
- Miten
luulette omistajan kohdelleen aasinvarsaansa Jeesuksen
kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen?
Ilosanoma:
Jeesuksen kruunajaiset olivat todella tulossa.
Viiden päivän kuluttua hänet kruunattiin piikkikruunulla ja hänen päänsä
päälle kirjoitettiin hänen tittelinsä "Jeesus Nasaretilainen,
juutalaisten kuningas". Aasilla ratsastava Messias ei siis tullut
palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä monien
edestä – sinunkin edestäsi.
Mutta seuraavan kerran, kun Jeesus tulee tähän maailmaan, hän
tulee voittavana kuninkaana valkoisen ratsun selässä.