KIITOLLISUUS
15. sunnuntai helluntaista (1. vsk.):
Luuk. 17:11-19
Taustaa: Spitaali on yksi maailman inhotuimpia ja
pelätyimpiä sairauksia. Nykyään sitä kutsutaan Hansenin taudiksi,
ja siihen on olemassa lääkkeet. Raamatun ajan spitaali ei ollut
saman basillin aiheuttama kuin Hansenin tauti, mutta yhtä
inhottava ihosairaus se oli. Se muutti sairaan ihmisen "kuolleen
sikiön näköiseksi" (4. Moos. 12:12). Israelissa spitaalisten
täytyi elää muista ihmisistä eristettyinä, kylien ulkopuolella.
Tämä tauti teki kantajansa myös uskonnollisesti saastaiseksi.
Sairaan piti käyttää repaleisia vaatteita, pitää kasvojen alaosa
peitettynä ja huutaa "saastainen, saastainen". (3. Moos. 13:45.)
Koko VT kertoo vain kahdesta ihmisestä jotka paranivat
spitaalista.
Alustavat kysymykset
- Mitä muita tauteja historian kuluessa on
inhottu ja pelätty samalla tavalla kuin spitaalia?
- Kuvitelkaa sellaisen ihmisen elämää, joka on meidän aikanamme
sairastunut johonkin häpeällisenä ja parantumattomana pidettyyn
tautiin?
Jakeet 11-13. Katsokaa kartalta, missä Galilean ja
Samarian raja sijaitsee.
- Kuvitelkaa sitä päivää, kun nämä miehet olivat
tajunneet sairastuneensa spitaaliin. Millaiset ajatukset ehkä
risteilivät heidän päässään omansa ja perheen tulevaisuuden
suhteen?
- Millainen oli se päivä, kun miehet joutuivat hyvästelemään
vaimonsa, lapsensa ja koko yhteisönsä, kuten he luulivat –
lopullisesti?
- Kuvitelkaa, millaista oli spitaalisten kymmenpäisen joukon
arki?
- Mitä nämä sairaat ja eristetyt ihmiset eniten kaipasivat?
- Tästä tekstistä käy ilmi, että juutalaiset ja samarialaiset
spitaaliset olivat unohtaneet ennakkoluulonsa ja kulkivat yhdessä
kerjuulla. Mikä etua siitä tuli molemmille osapuolille, että he
pysyttelivät yhdessä?
- Mitä se osoittaa spitaalisista että he huusivat Jeesukselta
apua?
- Mitä spitaaliset Jeesukselta odottivat – katsokaa
heidän rukoustaan?
Jae14. Jerusalemin temppelissä oli osasto, jossa
tarkastettavaksi tulleet spitaaliset asuivat noin viikon verran.
Jos pappi totesi jonkun parantuneen, tämän piti uhrata
temppelissä vähintään yksi karitsa, neljä kyyhkystä, vehnäjauhoja
ja öljyä. Kun pappi oli suorittanut määrätyt rituaalit öljyllä ja
verellä, hän voi julistaa parantuneen puhtaaksi ja lähettää hänet
kotiinsa. (3. Moos. 14:1-32).
- Miksei Jeesus parantanut näitä miehiä siinä
paikassa, missä he olivat, vaan lähetti heidät taivaltamaan
sairailla jaloillaan sadan kilometrin matkan Jerusalemiin?
- Mikä sai spitaaliset lähtemään vaivalloiselle matkalle,
vaikkeivät he olleet vielä edes parantuneet taudistaan?
- Olivatko spitaaliset mielestänne Jeesukseen uskovia jo sillä
hetkellä, kun he läksivät liikkeelle? Perustelkaa vastauksenne.
- Yleensähän juutalaiset halveksivat samarialaisia, koska nämä
olivat heidän mielestään sekakansaa ja puoliksi pakanoita.
Juutalaiset papit eivät varmaankaan hoitaneet samarialaisten
tarkastuksia. Miksi myös samarialainen mies läksi yhdessä
juutalaisten kanssa Jerusalemiin?
- Mitkä olivat miesten tunnelmat, kun he huomasivat
parantuneensa kesken matkan?
- Miettikää, kuinka pitkään suunnilleen kestäisi, ennen kuin
parantuneet miehet pääsisivät kaikkien rituaalien jälkeen
takaisin kotiinsa?
Jakeet 15-16.
- Miksi samarialainen tahtoi välttämättä palata
vielä Jeesuksen luo kiittämään häntä?
- Mitä samarialainen ajatteli tässä vaiheessa Jeesuksesta?
Jakeet 17-18
- Miksi Jeesus oli pettynyt siitä, etteivät
yhdeksän parantunutta tulleetkaan hänen luokseen?
- Miettikää mahdollisimman monta syytä siihen, miksi nuo
yhdeksän juutalaista eivät palanneet Jeesuksen luo kiittämään
häntä.
- Miksi kiittäminen saattaa unohtua meiltäkin, kun olemme
saaneet suuria rukousvastauksia?
Jae 19
- Mistä voimme päätellä, että samarialainen uskoi
nyt armoon?
- Lause "Uskosi on pelastanut sinut" voitaisiin yhtä hyvin
kääntää: "Uskosi on parantanut sinut". Mitä nämä sanat
merkitsivät samarialaiselle miehelle?
- Mitä opetuslapset ja muut kuulijat ehkä ajattelivat näistä
Jeesuksen sanoista?
- Miksi "parantava usko" ei välttämättä olekaan "pelastavaa
uskoa"? (Mikä ero on uskossa, joka etsii parantumista, ja
uskossa, joka etsii Jeesusta itseään?)
- Mitä tämä spitaali ja siitä parantuminen vaikuttivat
samarialaisen elämään? Entä yhdeksän parantuneen juutalaisen
elämään?
- Parantuneet spitaaliset joutuivat uhraamaan temppelissä
syntiuhrin. Mitä he ehkä miettivät sitä tehdessään?
- Entä samarialainen joka ei saanut mennä temppeliin? Minne
Jeesus hänet lähetti?
Kokoava kysymys
- Mikä tämän tekstin mukaan tekee ihmisen
uskovaksi? Entä kiitolliseksi?
Ilosanoma: Jeesus joutui kestämään ristillä saman
saastaisuuden häpeän kuin spitaalisetkin. "Hyljeksitty hän
oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava... Ja
kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme ja otti taakakseen meidän
sairautemme" (Jes. 53:3-4). Jeesus tuli saastaiseksi, että
hän voisi tehdä meidät kiittämättömät ihmiset puhtaiksi kaikesta
saastaisuudestamme ja kaikista synneistämme.