LÄHIMMÄINEN
14. sunnuntai helluntaista (1. vsk.):
Luuk. 10:25-37
Taustaa: Tekstimme vertauksen tilanne oli vähän
samanlainen, kuin että joku moneen kertaan haukuttu
maahanmuuttaja ryhtyisi auttamaan loukkaantunutta
äärioikeistolaista. Jeesuksen aikaan juutalaiset halveksivat
pohjoisina naapureinaan asuvia samarialaisia siitä, että nämä
olivat rodultaan "puoliverisiä" ja uskonnoltaan vääräuskoisia.
Samarialaisilla oli oma temppelinsä, ja he käyttivät vain viittä
Mooseksen kirjaa Raamattunaan. Huomatkaa, että samarialaiset
olivat jokin aika sitten kieltäytyneet vastaanottamasta Jeesusta
kyläänsä (9:51-56).
Jakeet 25-27
- Miettikää, millaista vastausta lainoppinut
odotti ensimmäiseen kysymykseensä?
- Miksi Jeesus vastasi lainoppineelle toisella kysymyksellä?
- Lainoppinut yhdistää vastauksessaan kaksi Mooseksen lain
käskyä: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi
ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi" (5. Moos. 6:5)
ja: "Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle (...), vaan rakasta
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." (3. Moos. 19:18). Mitä se
osoittaa lainoppineen teologiasta, että hän osasi yhdistellä
tällaisen kaksoiskäskyn, jota noudattamalla ihminen perisi
iankaikkisen elämän?
Jakeet 28-29. Vanha käännös on kirjaimellisempi: "Hän
tahtoi näyttää olevansa vanhurskas" (eli Jumalalle kelpaava).
- Mitä Jeesus tahtoi sanoa lainoppineelle
vastauksellaan jakeessa 28?
- Millaista vastausta lainopettaja ehkä odotti kysymykseensä
äsken siteeraamansa raamatunkohdan perusteella?
Jae 30. Jerusalemin ja Jerikon välinen vuoristotie oli 25
km pitkä ja harvaan asuttu, siis ihanteellinen paikka
maantierosvoille. Hakattu mies oli kaiken todennäköisyyden mukaan
juutalainen. Hänen yhteiskunnallista asemaansa ei voitu tietää,
koska hänellä ei ollut vaatteita päällään.
- Missä kunnossa matkamies oli heti pieksämisen
jälkeen? Entä maattuaan tien poskessa tunnin, pari? (Millaista
apua mies olisi tarvinnut? Miten kauan hän arvioilta voisi pysyä
hengissä, jos kukaan ei häntä auttaisi?)
- Kuvitelkaa, millaisia ajatuksia risteili mukiloidun miehen
päässä hänen tullessaan välillä tajuihinsa? Entä kun hän kuuli
askelten lähestyvän ja loitontuvan?
- Mitä liikkui vaimon ja lasten mielessä, kun he odottivat
perheen isää matkalta kotiin?
Jakeet 31-32. Pappi ja leeviläinen (eräänlainen suntio)
olivat ilmeisesti matkalla Jerusalemin temppeliin suorittamaan
uskonnollisia velvollisuuksiaan. Jos he koskisivat vereen tai
kuolleeseen, he eivät saisi mennä temppeliin sen päivän aikana.
- Miettikää muita syitä kuin edellä mainittu,
miksi nuo kaksi uskonnollisen eliitin edustajaa eivät auttaneet
kuolevaa miestä?
- Alkutekstistä näkyy, että sekä pappi että leeviläinen menivät
toiselle puolelle tietä nähdessään puolikuolleen miehen. Miksi he
sen tekivät?
- Miten pappi ja leeviläinen tulkitsivat käskyä: "Rakasta
lähimäistäsi niin kuin itseäsi"?
- Onko mielestänne mahdollista rakastaa Jumalaa yli kaiken ja
kohdella samaan aikaan kärsivää lähimmäistä sillä tavoin, kuin
pappi ja leeviläinen häntä kohtelivat? Perustelkaa vastauksenne.
Jakeet 33-34. Kuulijat olettivat, että Jeesus ottaisi
kolmanneksi esimerkiksi juutalaisen maallikon, joka päihittäisi
papin ja leeviläisen hurskaudessa. Suuri oli heidän
hämmästyksensä, kun Jeesus vetäisikin esimerkiksi halveksitun
samarialaisen.
- Samarialaisella ohikulkijalla olisi ollut
vaikka kuinka monta syytä olla auttamatta mukiloitua juutalaista.
Koettakaa keksiä niistä mahdollisimman useita.
- Miksi samarialainen ohikulkija päätti auttaa viholliskansan
jäsentä? Verratkaa hänen reaktiotaan kahden edellisen miehen
reaktioon.
- Mitä viini vaikutti haavoihin? Entä oliiviöljy? Mistä
samarialainen sai kangasta, jolla hän sitoi haavat?
- Millainen operaatio oli puolitajuttoman miehen nostaminen
juhdan selkään ja kuljettaminen vuoristotiellä monen kilometrin
matkaa?
- Kuinka kauan luulette siihen menneen aikaa, ennen kuin
samarialainen oli tehnyt kaiken sen, mistä jae 34 puhuu?
- Mitä arvelette, pelottiko samarialaista, että maantierosvot
voisivat hyökätä hänenkin kimppuunsa hänen hoitaessaan
haavoittunutta? Miksi pelotti? Miksi ei pelottanut?
- Mitä kaikkea pieksetyn miehen kohtaaminen vaikutti
samarialaisen omiin matkasuunnitelmiin?
Jae 35. Kaksi denaaria oli työmiehen kahden päivän palkka
eli 1/15 osa kuukausipalkasta. Sillä summalla voitiin asua
majatalossa kuukausi, joidenkin kommentaarien mukaan jopa kaksi.
- Arvioikaa, paljonko rahaa (meidän
valuutassamme) samarialainen loppujen lopuksi upotti hakatun
juutalaisen hoitoon? Miksi hän tahtoi käyttää tuollaisen summan
tuiki tuntemattoman juutalaisen auttamiseen?
- Mitä samarialainen halusi varmistaa sanoessaan majatalon
isännälle tämän jakeen sanat ennen lähtöään?
- Luuletteko, että samarialainen täytti myös rakkauden käskyn
ensimmäisen puoliskon: rakasta Jumalaa yli kaiken?
Perustelkaa vastauksenne.
Jakeet 36-37
- Mikä olisi vertauksen mukaan oikea vastaus
lainoppineen ensimmäiseen kysymykseen iankaikkisen elämän
perimisestä (26)?
- Mikä olisi vertauksen mukaan oikea vastaus lainopettajan
toiseen kysymykseen: kuka on meidän lähimmäisemme (29)?
- Miksi Jeesus ei puhunut tälle lainoppineelle sanaakaan
armosta?
Vertauksen sovellutuksia
- Kuka on sinun lähimmäisesi, josta Jeesus tahtoo
sinua muistuttaa tässä raamattupiirissä? (Voit vastata
kysymykseen hiljaa mielessäsi.)
- Keneen vertauksen henkilöistä sinä helpoimmin samastut:
hakattuun matkamieheen, hakkaajiin (huomatkaa, että mustelmia
saatetaan lyödä myös sanoilla), pappiin ja leeviläiseen,
samarialaiseen vai majantalon isäntään? Miksi?
- Muistelkaa sellaista aikaa elämässänne, kun te olitte samassa
tilanteessa kuin hakattu mies (joskin haavanne olivat ehkä
näkymättömiä). Auttoiko joku?
- Millä tavalla Jeesus maksaa palatessaan siitä hoidosta, jota
joku "majantalonpitäjä" antaa hänen pahoinpidellyille
opetuslapsilleen?
- Mitä yhteistä Jeesuksella oli laupiaan samarialaisen kanssa?
Entä hakatun miehen kanssa?
- Missä suhteessa Jeesus auttoi lähimmäistään vielä enemmän
kuin laupias samarialainen?
Ilosanoma: Ehkä sinä olet ihminen, jonka
kärsimyksen ohi muut ovat kulkeneet pysähtymättä. Tiedä silloin,
että Jeesus on se laupias samarialainen, joka on pysähtynyt ja
pysähtyy tässäkin raamattupiirissä sinun kohdallesi sitomaan
haavojasi sanallaan. Itse hän tuli pieksetyksi, riisutuksi,
hylätyksi ja tapetuksi että voisi hankkia meille rakkauden käskyn
laiminlyöjille pääsyn iankaikkiseen elämään.