ETSIKKOAIKOJA
11. sunnuntai helluntaista (1. vsk.):
Luuk. 19:41-48
Taustaa: Tekstissämme kerrottu tapaus sijoittuu
Jeesuksen viimeiseen viikkoon täällä maan päällä. Hänen julkinen
toimintansa oli nyt kestänyt kolme vuotta. Sunnuntaina hän saapui
Jerusalemiin juhlasaatossa – ja purskahti itkuun nähdessään
kaupungin. Maanantaina hän meni puhdistamaan temppeliä ruoskan
kanssa (Mk. 11:11-15). Perjantai-iltana hän oli jo kuollut.
Jeesuksen kerrotaan itkeneen kolme kertaa ja joka kerran ääneen,
mikä käy ilmi kreikan verbistä. (Joh. 11:35; Hepr. 5:7).
Jae 41. Jeesus istuu yhä aasin selässä ja kansa huutaa yhä
hänelle hoosiannaa.
- Mitä ihmiset olisivat ehkä odottaneet Jeesuksen
tässä tilanteessa sanovan ja tekevän?
- Mitä nuo hoosiannaa huutavat ihmiset ehkä ajattelivat, kun
Jeesus yhtäkkiä purskahti äänekkääseen itkuun ja valitukseen?
- Miten sinä suhtautuisit mieheen, joka itkisi ääneen
julkisella paikalla?
- Miksi meidän on hyvä tietää, että Jeesuskin itki?
Jakeet 42-44. Jeesus näkee sielunsa silmillä neljän
vuosikymmenen päähän, jolloin roomalainen sotapäällikkö Titus
piiritti Jerusalemia kolme vuotta ja valloitti sen hyvin julmalla
tavalla. Jerusalemin temppeli oli ainoa paikka, jossa Herra oli
luvannut olla aina kansansa tavattavissa. Myös Jeremia oli
aikoinaan ennustanut Salomon temppelin ja Jerusalemin tuhon, mikä
oli tapahtunut 40 vuotta hänen ennustuksensa jälkeen.
- Vastatkaa muistin varassa, mikä oli Jeesuksen
suhde Jerusalemiin ja sen temppeliin?
- Jeesus sanoo: "Jospa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit,
missä turvasi on.! (Vanha käännös: "... mikä rauhaasi
sopii".) Missä Jerusalemin asukkaiden turva oli ja
missä sen olisi pitänyt olla?
- Mitä jerusalemilaisten olisi pitänyt tehdä, ettei tulevaisuus
olisi ollut kätkössä heidän silmiltään?
- Leningradiahan piiritettiin lähes 900 päivää, Jerusalemia yli
1000. Mitä kaikkea kauheaa kolmen vuoden aikana ehtii tapahtua
piiritetyssä kaupungissa? (Miksi piiritys on vielä kauheampaa
kuin pelkkä sota?)
- Lukekaa jae 44 molemmista käännöksistä. Millaista väkivaltaa
tämä jae kuvaa?
- Mitä mieleenne tulee sanasta "etsikkoaika"? (Kuka etsii
ketä?)
- Mistä etsikkoajasta Jeesus jakeen puhuu 44 lopussa?
- Mikä on katastrofin ja etsikkoajan välinen yhteys?
- Kuvitelkaa, millainen olisi ollut Jerusalemin historia, jos
sen asukkaat olisivat ottaneet Jeesuksen vastaan?
Sovellutus
- Miten jonkin kansan etsikkoaika ja sen suhde "temppeliin"
(armonvälineeseen) kuuluvat yhteen?
- Mitä luulette Jeesuksen sanovan tänä päivänä Suomen
kaupunkeja katsellessaan?
- Missä Suomen kansa uskoo turvansa ja rauhansa olevan?
- Mitkä ovat olleet Suomen etsikkoaikoja?
- Mitä kansallemme ja kaupungeillemme tapahtuu, jos nykyisen
(ja ehkä viimeisen) etsikkoajan annetaan mennä ohi?
Jakeet 45-46. Pitkämatkalaiset ostivat temppelialueelta
uhrieläimiä, koska he eivät voineet kuljettaa niitä mukanaan
kotipaikkakunnaltaan. Kauppiaat pitivät huolen siitä, että
eläimet olivat uhriksi sopivia, mutta he myös ottivat niistä
kovan hinnan. Uhraajan oli määrä tunnustaa syntinsä ja uskoa ne
anteeksi uhriveren vuotaessa.
- Miten Jeesuksen itku ja temppelin puhdistus
kuuluvat yhteen?
- Mitä osoittaa se, etteivät temppelin vartijat menneet
pysäyttämään Jeesusta?
- Miettikää, mikä temppelin uhripalveluksessa oli mennyt vikaan
Jeesuksen mielestä. Ajatelkaa asiaa paitsi myyjien myös uhraajien
kannalta.
- Jeesus lainasi tässä yhteydessä Jeremiaa, joka oli nimittänyt
Salomon temppeliä rosvojen luolaksi. Mitkä seikat tekivät myös
Jeesuksen aikaisesta Herodeksen temppelistä rosvojen luolan?
(Mitä muuta temppelissä voidaan rosvota paitsi rahaa?)
- Millainen on kirkko tai temppeli, jota voidaan luonnehtia
rukouksen huoneeksi?
- Mitä meidän pitäisi tehdä, että oma kirkkokuntamme ja
seurakuntamme pysyisivät rukouksen huoneena eikä niistä tulisi
rosvojen luolia?
Jakeet 47-48
- Miksi juuri tämä tilanne oli ylipapeille
hirvittävän stressaava?
- Miksi kansa yhä riippui Jeesuksessa ja halusi kuunnella
häntä, vaikka hän julistikin heille kovia sanoja ja synkkiä
tulevaisuudenkuvia?
Kokoavat kysymykset
- Mikä osoittaa, että Jeesus kuitenkin rakasti
Jerusalemia ja sen asukkaita?
- Miksi Jeesuksen itsensä piti kokea sama kohtalo kuin
Jerusalemin temppelin?
- Jeesus oli puhunut omasta ruumiistaan temppelinä ja sanonut
näin: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan
kolmessa päivässä." (Joh. 2:19). Mitä valoa nämä sanat tuovat
tekstimme tulkintaan?
Ilosanoma: Seuraavana perjantaina temppelin uhrit
menettivät voimansa, koska läheisellä Golgatan kummulla kuoli
Jumalan Karitsa koko maailman syntejä kantaen. Sen jälkeen
syntiuhreja ei ole enää tarvittu. Meidän aikamme temppeli on
kristillinen kirkko. Sekin muuttuu rosvojen luolaksi, jos sen
sanomasta katoaa synti ja armo – se armo, jonka Jumalan
Karitsa on meille syntisille ansainnut.