KAHDENLAINEN KYLVÖ
5. sunnuntai loppiaisesta (1. vsk.):
Matt. 13:24-30 (ja 36-43)
Taustaa: Rikkavilja eli luste tarkoittanee erästä
Palestiinan kasvia, joka kasvuvaiheessa muistuttaa paljon vehnää.
Sen siemeniin tarttuu joskus myrkyllinen homesieni. Suomessa
vastaava kasvi voisi olla hukkakaura, joka levitessään
pilaa kaurapellon perusteellisesti. Sen siemenet voivat säilyä
elävinä mullassa vuosikausia.
Alustavat kysymykset
- Millainen mielikuva aikamme ihmisillä on
taivasten valtakunnasta?
- Millainen mielikuva sinulla on taivasten valtakunnasta?
VERTAUS (24-30)
Jakeet 24-25
- Miettikää, millaista erilaista kiusaa
rikkavilja aiheuttaa maanviljelijälle ja mitä se vaikuttaa hänen
satoonsa.
- Millaisia motiiveja mahtoi olla ihmisellä, joka kylvi
naapurinsa pellolle rikkaviljaa? Mihin tämä vihamies oikein
pyrki?
- Millaisia vaikeuksia vihamies saattoi kohdata mennessään
naapurinsa pellolle tihutyötään tekemään?
- Miten sinä reagoisit, jos joku koettaisi sabotoida sinun
työtäsi kuten tämän vertauksen vihamies?
Jakeet 25-30
- Miten palvelijat tajusivat, että pellossa
kasvoi myös rikkaviljaa?
- Mikä on yllättävää isännän suhtautumisessa vihamiehensä
tihutyöhön?
- Miksi jokainen vehnänkorsi oli vertauksen isännälle tärkeä?
- Kuvitelkaa vaihe vaiheelta sitä työtä, joka elonkorjaajien
piti tehdä korjuupäivänä.
- Miksi rikkavilja piti polttaa?
VERTAUKSEN TULKINTA (36-43)
Jakeet 36-40. Jeesus kutsuu siemeniä vanhan käännöksen mukaan
"valtakunnan lapsiksi" ja "pahan lapsiksi" (38).
- Miksi opetuslasten oli vaikea ymmärtää tämän
vertauksen pointtia?
- Aikaisemmin Jeesus oli kutsunut Jumalan sanaa siemeneksi.
Miksi hän nyt kutsuu ihmisiä siemeniksi (38)?
- Milloin ja miten Ihmisen Poika kylvää hyvää siementä eli
valtakunnan lapsia tähän maailmaan?
- Miten ja milloin Paholainen kylvää pahan lapsia ja muuta
pahaa siementä tähän maailmaan?
- Mitä tämä vertaus siis opettaa meille Paholaisen työtavoista?
Jakeet 41-42. Vanha käännös on tarkempi: "ovat
pahennukseksi tekevät laittomuutta". Tämä tarkoittaa ihmisiä,
jotka tuottavat häpeää kristinuskolle ja kumoavat Jumalan lain.
- Jeesus nimitti maailmaa pelloksi
jakeessa 38. Tässä hän antaa ymmärtää, että pelto onkin
Jumalan valtakunta. Miten nämä kaksi väitettä voitaisiin
sovittaa yhteen?
- Keihin meidän aikamme ihmisiin Jeesus viittaa jakeessa 41?
- Mitä Jeesus siis tarkoittaa jakeella 42? Kenestä hän puhuu?
- Mikä on Paholaisen tarkoitus hänen kylväessään pahan lapsia
Jumalan valtakunnan eli kristillisen kirkon sisälle?
- Miltä Jumalan seurakunta näyttäisi, jollei se sisältäisi
ollenkaan valheveljiä?
- Mistä enkelit tietävät, kuka on valtakunnan lapsi, kuka taas
pahan lapsi?
- Miksi pahan lapsia ei saa heittää kirkosta ulos ennen
tuomiopäivää?
- Tarkoittiko Jeesus mielestänne, että kirkkokuri pitäisi
kumota ja jokainen saisi elää ja uskoa kirkossa niin kuin lystää?
Perustelkaa vastauksenne.
- Millä perusteella me henkilökohtaisesti voimme tietää,
olemmeko valtakunnan vai pahan lapsia?
- Miksi mitään vehnän ja rikkaviljan välimuotoa ei voi olla?
- Maailman lopusta on olemassa monenlaisia käsityksiä.
Millainen se tulee olemaan tämän vertauksen mukaan?
- Mikä on se sato, jonka Jumala tahtoisi koota aittoihinsa
meidänkin elämästämme?
Jae 43. Huomatkaa, että vanhan käännöksen "vanhurskaat"
on tarkempi käännös kuin "Jumalan omat".
- Miksi Jeesus käyttää yhtäkkiä sanaa
"vanhurskas" vertauksensa tulkinnassa?
- Mitä valoa Paavalin termi "uskosta vanhurskas" voisi tuoda
tähän yhteyteen?
- Mikä on siis oikean kristityn veljen (tai sisaren) ja
valheveljen ero?
- Mitä luulette Jeesuksen tahtoneen opettaa taivasten
valtakunnasta tämän vertauksen kautta?
Kokoava kysymys
- Mitä valoa tämä vertaus tuo seuraavaan
ongelmaan: miksi maailma on niin paha paikka ja miksi
kaikkivaltias Jumala ei pysäytä pahojen ihmisten pahoja tekoja?
Ilosanoma: Jeesusta kohtasi rikkaviljan kohtalo,
vaikka hän itse asiassa oli paras "vehnänjyvä", joka maailman
peltoon on koskaan kylvetty. Juuri sen vuoksi, että
Jeesus-vehnänjyvä on tehnyt meidän rikkaviljojen kanssa autuaan
vaihtokaupan, meistä voi tulla valtakunnan lapsia. Samasta syystä
me syntiset voimme näyttää Jumalan silmissä täysin vanhurskailta
ja tulla korjatuksi hänen aittaansa maailman lopussa.