23. Jeesuksen oikeudenkäynti (2 kertaa) (Mark. 15:1–15)
Pontius Pilatus oli Juudean maaherra.
- Millainen luonne Pilatuksella on?
- Miksi Pilatus antoi muiden päättää puolestaan?
- Mitä Pilatus ajatteli sydämessään Jeesuksesta?
- Miten Pilatus yritti puolustaa käytöstään?
- Jos sinä olisit ollut Pilatus, miten olisit toiminut?
Barabbas oli kapinan johtaja ja murhaaja.
- Miksi Barabbas oli halunnut murhata ja tehdä rikoksia?
- Mitä Barabbas ajatteli, kun Jeesus sai hänen tuomionsa?
- Onko helppoa samaistua Barabbakseen?
Ylipappeja oli vain yksi, mutta tässä kertomuksessa kaksi: Kaifas ja hänen appensa Annas.
- Mikä oli ylipappien elämäntehtävä?
- Miksi ylipapit eivät pitäneet Jeesuksesta?
- Huomaatko itsessäsi samoja piirteitä kuin ylipapeissa?
Kansanjoukko
- Miksi kansa halusi vapauttaa vaarallisen murhamiehen?
- Miksi kukaan ei puolustanut Jeesusta?
- Tapahtuuko tällaisia samanlaisia tapahtumia vielä nykyään?
Jeesus puhuu vain kerran tässä kertomuksessa. Muuten hän on hiljaa.
- Miksi Jeesus ei puolusta itseään?
- Mitä Jeesus ajatteli ympärillä olevista ihmisistä?
- Kuka ratkaisi Jeesuksen oikeudenkäynnin: Pilatus, Jumala vai saatana?