KRISTITYN VAPAUS
18. sunnuntai helluntaista (3. vsk.):
Markus 7:1-13 (käsikirja 5-13)
Taustaa: Jeesus oli harjoittanut mittavaa opetus- ja
parannustoimintaa Galileassa. Jutut hänestä olivat kulkeutuneet
Jerusalemin johtajien korviin, ja he nyt lähettivät valtuuskunnan
tutkimaan asiaa. Rituaalinen pesu määrättiin Mooseksen laissa
niille, jotka olivat koskeneet spitaaliseen, kuolleeseen tai
vereen. Niistä saastuneen piti pestä vaatteensa ja koko
ruumiinsa. Tässä tekstissä on kuitenkin kyse jälkeenpäin
lisätyistä isien perinnäissäännöistä. Niiden tarkoitus oli
puhdistaa juutalainen, joka oli ollut kosketuksissa pakanan tai
tämän koskeman tavaran kanssa esimerkiksi torilla. Nämä rituaalit
vaikeuttivat juutalaisten seurustelua pakanoiden kanssa.
Jakeet 1-2
- Miettikää, millaisissa tilanteissa
lainopettajat pääsivät tarkkailemaan Jeesusta ja hänen
opetuslapsiaan?
- Jos opetuslapset huomasivat itseään tarkkailtavan, mitä se
ehkä vaikutti heidän käytökseensä?
- Jotkut opetuslapset ilmeisesti suorittivat rituaalisen pesun.
Miettikää, miksi jotkut toiset eivät olleet sitä tehneet.
- Minkä vaikutelman saatte: miten Jeesus käyttäytyi tuossa
tilanteessa, pesikö hän kätensä vai ei?
Jakeet 3-4.
- Miettikää, miksi Mooseksen lakiin oli
vähitellen lisätty isien perinnäissääntöjä? (Mikä oli uusien
rituaalisten puhdistuspesujen pointti fariseusten mielestä?)
- Mitä nämä säännöt vaikuttivat tavallisten ihmisten arkeen ja
ihmissuhteisiin?
Jae 5.
- Mitä fariseukset ja kirjanoppineet ehkä
olettivat Jeesuksen vastaavan kysymykseensä?
- Mikä salainen agenda oli tämän kysymyksen takana?
- Luukkaan evankeliumista käy ilmi, ettei Jeesus aina
suorittanut rituaalista pesua ennen ateriaa (Luuk. 11:38). Mikä
oli hänen motiivinsa silloin, kun hän suoritti pesun? Entä
silloin kun hän ei sitä suorittanut?
Jakeet 6-9. Fariseuksia ja kirjanoppineita ei pidetty
tekopyhinä, vaan oikeina uskovaisina, jotka eivät tehneet missään
asiassa kompromissia uskonsa kanssa.
- Millaisia ihmisiä pidetään tekopyhinä meidän
kulttuurissamme?
- Mitä opetuslapset ehkä ajattelivat, kun Jeesus kutsui
uskonnollista eliittiä tekopyhäksi päin silmiä?
- Mikä oli saanut fariseusten sydämet loitontumaan Jumalasta?
- Miksi fariseukset eivät itse huomanneet, että heidän
jumalasuhteensa oli muuttunut pelkäksi tapauskonnollisuudeksi?
- Miten me jokainen saatamme joutua tilanteeseen, jossa me
kunnioitamme Jumalaa vain sanojen tasolla, ilman sydäntä?
Jae 10
- Millä eri tavoilla ihminen voi tehdä tyhjäksi
tai kumota Jumalan käskyt?
- Mikä on sinun suhteesi Jumalan käskyihin?
- Miten me voisimme erottaa toisistaan ihmisten tekemät säännöt
ja Jumalan sanan?
Jakeet 10-13. Erään perinnäissäännön mukaan poika saattoi
luovuttaa jo vanhempiensa eläessä tulevan perintönsä temppelille
uhrilahjaksi. Silloin perintöä ei ollut lupa käyttää vanhempien
elättämiseen.
- Miksi vanhempien kunnioittaminen on tärkeää
joka kulttuurissa?
- Mitä tapahtuu yhteiskunnassa, jossa lapset saavat kiroilla
vanhemmilleen ja opettajilleen ilman rangaistusta?
- Miettikää, miksi Jeesus ei kumonnut tässä tilanteessa
Mooseksen lain vaatimaa kuolemanrangaistusta isänsä ja äitinsä
kiroajalle? (Mitä tämä jae osoittaa Jeesuksen suhteesta
kuolemanrangaistukseen ylipäänsä?)
- Miettikää, mistä eri syistä ihmiset lahjoittivat rahaa
temppelille?
- Lukekaa tarkkaan jakeet 11-12. Kuka siinä tekee mitä kenelle?
- Miten ne vanhemmat ehkä selvisivät, joiden lapsi oli
lahjoittanut rahansa temppelille eikä enää avustanut heitä?
- Miten meidän aikanamme tehdään tyhjäksi neljäs käsky (jae 10)
ja Jumalan sana (13)?
- Mitä meidän jokaisen pitäisi tehdä omien vanhempiemme
hyväksi?
Kokoavat kysymykset
- Mitä on se puhtaus, jota Jumala vaatii
ihmiseltä?
- Mitä voisimme oppia tästä tekstistä ns. ehdonvallan asioihin
suhtautumisesta?
- Missä tässä tekstissä on evankeliumi?
Ilosanoma: Jeesus kunnioitti sekä maallisia
vanhempiaan että Taivaallista Isäänsä. Silti hän joutui kestämään
vanhempiensa kiroajan kuolemantuomion. Se tapahtui siksi, että me
emme ole kohdelleet vanhempiamme, kuten meidän olisi pitänyt.