www.ilosanomapiiri.fi    

 Pelkkä teksti

KRISTUS, JUMALAN KIRKKAUDEN SÄTEILY
Kynttilänpäivä (kaikki vuosikerrat): Luuk. 2:22-35 (käsikirja 22-33)

Taustaa: Mooseksen laki määräsi, että esikoispojan synnyttyä äidin piti mennä 40. päivänä temppeliin uhraamaan uhri ja puhdistautumaan rituaalisesti. Marian ja Joosefin köyhyys näkyy siinä, että he pystyivät uhraamaan vain kyyhkysparin. Jos he olisivat olleet normaaleissa rahavaroissa, he olisivat uhranneet vuoden vanhan karitsan (3. Moos. 12:6-8.) Vanha testamentti oli päättynyt ennustukseen: "Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte... Katso, hän tulee... Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy?" (Mal. 3:1-2*.) Nyt se päivä oli koittanut.

Jakeet 22-24

  • Miettikää eri syitä, miksi Joosef ja Maria eivät olleet palanneet Nasaretiin pian veroluetteloon ilmoittautumisen jälkeen?
  • Mitkä seikat tekivät ehkä Marian ja Joosefin taloudellisen tilanteen vaikeaksi? (Vastaus tämän tekstin ulkopuolelta.)
  • Mitä tämä temppelissä käynti merkitsi Jeesus-lapsen vanhemmille?
  • Miksi Herra halusi saada omakseen erityisesti kaikki oman kansansa esikoispojat?
  • Mikä on jakeiden 22-24 sovellutus Jeesuksen elämään ja kuolemaan?

Jakeet 25-26

  • Kuvitelkaa, millaista vanhan Simeonin elämä oli ollut ennen Jeesus-lapsen kohtaamista – mitkä olivat ehkä olleet sen ilot ja surut?
  • Millaista Simeonin vanhuus olisi ollut ilman Herran lupausta?
  • Mitä vanhenevalle ihmiselle merkitsee, että hänellä on edessäpäin vielä jotakin tärkeää odotettavaa?
  • Mitä yhteistä on "odottamisella" ja "uskolla"?
  • Monet ihmiset odottivat tuohon aikaan Messiasta, mutta useimmat luulivat hänen ilmestyvän maallisena kuninkaana. Simeon puolestaan odotti Israelin lohdutusta tämän ennustuksen mukaan: "Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani", sanoo teidän Jumalanne. "Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä." (Jes. 40:1-2*.) Mitä eroa oli noissa kahdessa Messias-odotuksessa?
  • Millaista Messiasta sinä odotat elämääsi tällä hetkellä?

Jakeet 27-32. Tämä oli vanhan Simeonin elämän huippuhetki. Huomatkaa, etteivät juutalaiset yleensä odottaneet Messiasta pakanoiden pelastajaksi.

  • Miten Simeon saattoi tunnistaa köyhän perheen vauvassa Herran Voidellun?
  • Miksi muut temppelivieraat eivät nähneet Jeesus-vauvassa sitä, mitä Simeon näki?
  • Miksi Simeon tahtoi ottaa Jeesus-vauvan syliinsä?
  • Mitä Simeon näki profeetallisesti Jeesus-vauvan tehtävästä a) pakanoiden ja b) juutalaisten parissa?
  • Jae 29 tarkoittaa ilmeisesti, että Simeon oli nyt valmis kuolemaan. Mitä siihen tarvitaan, että joku ihminen on siihen valmis?
  • Sovella Simeonin sanat omaan elämääsi. Millä perusteella sinäkin voit sanoa kuoleman edessä samoin kuin hän sanoi jakeissa 29-30?

Jakeet 33-35

  • Mitä uutta tietoa Maria ja Joosef saivat lapsestaan Simeonin välityksellä (30-35)?
  • Mitä Maria ehkä ajatteli kuullessaan Simeonin ennustuksen jakeessa 35?
  • Miten miekka tulisi lävistämään Marian sydämen? (Vastaus tämän tekstin ulkopuolelta.)
  • Simeon ei ilmeisesti nähnyt koskaan enää Jeesusta. Miten tämä kohtaaminen kuitenkin muutti hänen loppuelämänsä?
  • Miten jae 34 toteutuu meidän päivinämme?
  • Mitä tämä teksti sanoo päivän teemasta "Kristus, Jumalan kirkkauden säteily"?

Ilosanoma: Jeesus tuli tänne maailmaan toteuttamaan Jesajan profetian. Siksi Herra voi sanoa tänään sinullekin ne sanat, joihin maan hiljaiset takertuivat Messiasta odottaessaan: "Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani. Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä." (Jes. 40:1-2*.)

© www.ilosanomapiiri.fi