KRISTUKSEN TODISTAJAT
Tapaninpäivä (3. vsk.):
Matt. 23:29-39 (käsikirjassa 23:34-39)
Taustaa: VT:n profeetoilla aina Johannes Kastajaan asti oli ollut kaksi sanomaa tuotavana Jumalalta:
tuomion julistaminen oman aikansa syntisille ja Messiaan tulon ennustaminen. VT:n profeetoille oli useimmiten
käynyt huonosti, viimeksi nyt Johannes Kastajalle, jonka Herodes vangitsi ja mestautti.
Jakeet 29-31
- Miksi valtaosa ihmisistä ei ole koskaan halunnut ottaa vastaan profeettojen sanomaa?
- Mistä syystä profeetoista tulee yleensä suosittuja vasta kuolemansa jälkeen?
- Sano omin sanoin jakeiden 29-31 perusteella: mikä oli Jeesuksen ajan lainopettajien ja fariseusten
synti?
- Jeremia julisti 500 vuotta eKr. Jerusalemin synneille kovaa tuomiota. Hän mm. ennusti ihmisten
syövän omia lapsiaan piiritetyssä kaupungissa. Luuletko, että itse olisit uskonut tuollaista ennustusta,
jos olisit ollut sitä kuulemassa?
- Mitä pahaa siinä oli, että Jeesuksen ajan fariseukset koristelivat Jeremian hautaa?
Jae 32
- Kreikaksi sana mitta kuuluu ”metros”, ja siitä on esim. metrin mitta saanut nimensä. Mitä Jeesus tässä
tarkoittaa ”mitalla”?
- Millä tavalla Jeesuksen ajan uskonnolliset johtajat olivat ”täyttämässä isiensä mittaa” (vanhan käännöksen
mukaan)?
- Millä tavalla Suomi on tällä hetkellä ”täyttämässä isiensä mittaa”?
Jae 33: Sanalla ”käärme” on Raamatussa myös symbolinen merkitys; se on paholaisen nimitys.
- Missä suhteessa Jeesuksen ajan uskolliset johtajat muistuttivat käärmettä?
- On kuin Jeesus olisi raivoissaan puhuessaan nämä sanansa. Mikä häntä tässä tilanteessa järkytti? (Jos
Jeesus päätti turvautua tuollaiseen nimittelyyn, niin varmasti hänellä oli siihen pätevät syynsä. Miettikää,
mitä ne syyt mahtoivat olla?)
- Miksi lainopettajien ja fariseusten synti vaati noin kovaa tuomiota?
Jae 34
- Miksi Jeesus ei vaihtanut strategiaa, vaikka näki, ettei tuleviakaan profeettoja kuunneltaisi?
- Keitä ihmisiä tai ihmisryhmiä on kohdeltu jakeen 34b kuvaamalla tavalla kristillisen kirkon historian
aikana ja vieläkin kohdellaan?
- Mikä merkitys profeettojen julistuksella on silloinkin, kun heitä ei kuunnella?
- Mikä Jeesuksen lähettämiä profeettoja lohduttaa vainon keskellä ja marttyyrikuoleman edessä?
- Suostutko sinä lähtemään Jeesuksen sanansaattajaksi tällaisilla työmarkkinaehdoilla?
Jae 35:
Veljensä tappaman Abelin kuolema oli VT:n ensimmäinen marttyyrikuolema ja profeetta Sakarjan
viimeinen. (Huom! Hepreankielisen Raamatun viimeinen kirja on 2. Aikakirja.) Sakarja kivitettiin
temppelissä luopiokuningas Jooaan käskystä, kun hän oli nuhdellut kuningasta ja kansaa epäjumalanpalveluksesta.
Raamatun mukaan viattomasti surmatusta ihmisestä jää jäljelle ”verivelka”, joka
jonkun on joskus pakko maksaa.
- Miettikää, miksi Jeesus valitsi juuri Abelin ja Sakarjan viattomasti kärsineiden profeettojen edustajiksi?
- Yleensähän ajatellaan, että synti koskee vain tekijäänsä. Jeesus kuitenkin syyttää tässä oman aikansa
hengellisiä johtajia siitä, että he ovat omakätisesti tappaneet Abelin ja Sakarjan (35b). Mitä hän sillä
tahtoo sanoa?
- Mitä nämä jakeet opettavat Israelin kansan kollektiivisesta syyllisyydestä?
- Millaista kollektiivista syyllisyyttä meidän kansallamme on kannettavanaan viattoman veren vuodattamisen
tähden?
Jakeet 37-39
- Miksi Jeesus siirtyy tässä puhuttelemaan kollektiivisesti koko Jerusalemia?
- Vertaa toisiinsa jakeita 33 ja 37. Mitä jae 37 osoittaa Jeesuksen sydämen laadusta niitä ihmisiä kohtaan,
joita hän juuri oli nimittänyt kyykäärmeen sikiöiksi?
- Millä valuutalla Jeesus maksoi koko maailman verivelan, Abelista lähtien aina Suomessa tänään tehtyihin
abortteihin asti?
- Mitä Jeesus tässä ennustaa Jerusalemin temppelistä ja sen asukkaista?
Ilosanoma: Heprealaiskirjeessä sanotaan, että Jeesuksen veri huutaa parempaa kuin Abelin veri (12:24).
Se huutaa, että koko maailman verivelka on maksettu Vapahtajan omalla verellä. Israelin verivelka, Suomen
verivelka, sinunkin verivelkasi on siis maksettu. Tämä on se ilosanoma, jota Jeesuksen lähettämät sanansaattajat
saavat nyt kuuluttaa.