www.ilosanomapiiri.fi    

 Pelkkä teksti

JUMALAN SANAN KYLVÖ
2. sunnnutai ennen paastonaikaa (2. vsk.): Joh. 4:31-38

Taustaa: Jeesus oli juuri kohdannut samarialaisen naisen Sykarin kaivolla. Tämä oli ilmeisesti ensimmäinen kerta, jolloin hän julisti Jumalan sanaa jollekulle ei-juutalaiselle. Samarialaiset olivat kymmenen heimon rippeiden ja assyrialaisten pakanoiden jälkeläisiä. Juutalaiset pitivät heitä alemman luokan ihmisinä sekä rodullisesti että uskonnollisesti. Ruokaostoksilta palaavat opetuslapset löysivät hämmästyksekseen rabbinsa keskustelemasta samarialaisen naisen kanssa kahdestaan. Heidän tullessaan paikalla nainen jätti vesiruukkunsa kaivolle ja juoksi kylään kertomaan suurta uutista: hän on kohdannut miehen, joka mahdollisesti on Messias. Tekstimme keskustelun kuluessa opetuslapset näkivät, miten kylältä oli tulossa paljon väkeä kaivolle.

Jakeet (8, 27) 31-33

  • Miksi ruoka ei tässä tilanteessa kiinnostanut Jeesusta, vaikka hänellä varmasti oli nälkä?
  • Millaisissa tilanteissa ihmiseltä häviää ruokahalu?

Jae 34. Keskustelemme tästä jakeesta uuden käännöksen mukaan.

  • Mitä Jeesus tarkoitti jakeen 34 sanoilla? (Mikä siis oli tuona päivänä taivaallisen Isän tahto Samarian suhteen?)
  • Miten Jumalan tahdon täyttäminen voi hävittää ihmiseltä nälän tunteen; jos sinulla on kokemusta tällaisesta ilmiöstä, kerro toisillekin. (Mieti, voitko sinä sanoa jakeen 34 sanat omasta elämästäsi? Miksi voit, miksi et voi?)
  • Jeesus oli ollut julkisen toimintansa alussa 40 päivää syömättä autiomaassa. Mitä valoa tämä asia tuo jakeeseen 34?

Jae 35. Lukekaa tämä jae molemmista käännöksistä. Vanhan käännöksen mukaan oli tammikuu, jolloin vehnä oli juuri kylvetty ja korjattaisiin vasta huhti-toukokuussa. Uuden käännöksen mukaan kyse oli sananlaskusta, joka tarkoitti, ettei joitakin prosesseja voi nopeuttaa.

  • Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan vasta kylvetyn pellon ääressä, että se on jo vaalennut leikattavaksi?
  • Minne opetuslasten piti katsoa a) vanhan käännöksen ja b) uuden käännöksen mukaan?
  • Kumpaa käännöstä sinä pidät tämän jakeen kohdalla parempana ja miksi?

Jakeet 36-37

  • Mitä "sadonkorjuu" tarkoittaa Jumalan valtakunnassa? (Mitä yhteistä on elonleikkuulla ja herätyksellä?)
  • Yleensä sama maanviljelijä kylvää ja korjaa sadon. Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että kylväjä ja korjaaja ovat eri henkilöitä Jumalan valtakunnassa?
  • Mitä tarkoittaa, että kylväjä saa iloita yhdessä korjaajan kanssa milloin tämä tapahtuu?
  • Minkä palkan Jumalan valtakunnan sadonkorjaaja saa työstään jo tässä ajassa?
  • Miten jakeen 36 ilo eroaa kaikesta muusta ilosta tässä maailmassa?
  • Mieti, kenen sydämeen sinun pitäisi kylvää iankaikkisen elämän siementä ja miten?
  • Mitä nämä jakeet puhuvat kristillisen kirkon lapsityöntekijälle?
  • Tähkäpäät varisevat maahan, jollei kypsynyttä viljaa korjata aikanaan. Miten tämän tosiasian voi soveltaa Jumalan valtakuntaan?

Jae 38

  • Miksi Jeesus sanoi nämä sanat nimenomaan Sykarin samarialaiskaupungin kaivolla?
  • Mikä profetia sisältyy tähän jakeeseen?

Vetäjä lukee Apt. 8:5-8 ja 14. Jakeet kertovat Samarian herätyksestä helluntain jälkeen. Tässä mainittu Filippos oli yksi seitsemästä diakonista.

  • Miten Jeesuksen ennustus toteutui helluntain jälkeen?
  • Ketkä olivat nähneet vaivan Samarian herätyksen syntymisessä? (Mikä oli ollut Sykarin naisen osuus, entä Filippoksen, entä opetuslasten?)
  • Miksi herätykseen liittyy aina ilo (4:36 ja 8:8)?

Soveltavat kysymykset

  • Ketkä ovat olleet kylväjiä ja leikkaajia sinun elämässäsi?
  • Miten sinä voisit löytää oman paikkasi kylväjänä tai leikkaajana Jumalan elopellolta?
  • Miksi Suomessa ei nykyään ole herätyksiä?

Ilosanoma: Kun Jeesus sanoi: "Minun ruokani on se, että täytän lähettäjäni tahdon ja vien hänen työnsä päätökseen", hän ajatteli jo ristiään. Hänen ruumiistaan tulisi se varsinainen kylvösiemen, joka ihmissydämeen pudotettuna kantaisi satoa iankaikkiseen elämään.

© www.ilosanomapiiri.fi