RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKY
19. sunnuntai helluntaista (1. vsk.):
Matt. 22:34-40
Taustaa: Viimeisellä viikollaan Jeesus väitteli erilaisten
uskonnollisten ryhmien kanssa. Hän oli juuri tukkinut suun
saddukeuksilta, jotka väittivät, ettei ylösnousemusta ole. Eräs tuon
ajan teologian kuuma peruna oli kysymys lain suurimmasta käskystä.
Jotkut pitivät suurimpana käskynä sapattikäskyä: "Muista pyhittää
lepopäivä". Jotkut taas kannattivat ensimmäistä käskyä: "Minä
olen Herra sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia." Jeesus ei
lainannut mitään Vanhan testamentin käskyä sellaisenaan, vaan yhdisteli
kahdesta käskystä aivan uuden käskyn.
Alustava kysymys
- Mikä on mielestänne meidän kulttuurimme suurin ja
tärkein vaatimus (käsky)?
Jakeet 34-36. Fariseukset olivat vähää aikaisemmin koettaneet
saada Jeesuksen kiipeliin. Katsokaa jakeita 15 ja 22.
- Miettikää, millainen tunnelma fariseusten
neuvonpidossa vallitsi, ja mistä siellä keskusteltiin?
- Miten yksi maalaisrabbi oli voinut saada koko Israelin
uskonnollisen eliitin hermoromahduksen partaalle?
Jakeet 37-38. Jeesus siteeraa tässä yhtä VT:n käskyä
sellaisenaan. Huomaamme, että ihminen on jaettu kolmeen osaan, joista
jokainen voi toimia rakkauden lähteenä: sydän, sielu ja mieli (tai
ymmärrys).
- Mistä johtuu, että sana "rakkaus" on kokenut
inflaation meidän kulttuurissamme?
- Mistä johtuu, että meidän aikamme ihminen on kiinnostuneempi
itsensä kuin Jumalan ja lähimmäisen rakastamisesta?
- Miettikää, miksi Raamattu ei koskaan käske meitä rakastamaan
itseämme.
- Millaisessa tilanteessa tulee näkyviin, ketä tai mitä me rakastamme
kaikkein eniten?
- Mitä voisi käytännössä tarkoittaa Jumalan rakastaminen koko
sydämestään? Entä sielustaan (kreikaksi "psyykestään")?
- Mitä voisi käytännössä tarkoittaa Jumalan rakastaminen koko
mielestään?
- Mitä ajattelet kristitystä, joka sanoo rakastavansa Jumalaa, mutta
viis veisaa hänen käskyistään?
- Jos Jeesus kysyisi sinulta tänään, rakastatko häntä kaikesta
sydämestäsi, sielustasi ja mielestäsi, mitä sinä vastaisit hänelle?
(Mitä rakkauden käsky osoittaa sinulle sinun jumalasuhteestasi?)
- Jakeet 39-40. Tämä käsky kuuluu VT:ssa näin: "Älä kosta omaan
kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." (3. Moos. 19:18.)
- Miten Jeesus muutti VT:n käskyä lähimmäisen rakastamisesta?
- Mistä syystä itsensä rakastaminen on paras vertailukohta sille,
miten paljon meidän on rakastettava lähimmäistämme?
- Miksi me emme saa tehdä toiselle enempää, kuin mitä odotamme
muiden tekevän meille vastaavassa tilanteessa? (Mikä olisi tulos, jos
Jeesus olisikin sanonut: "Rakasta lähimmäistäsi enemmän kuin itseäsi"?)
- Miksi emme saa tehdä toiselle vähempää, kuin mitä odotamme
muiden tekevän meille vastaavassa tilanteessa?
- Mieti, minkä verran sinä annat aikaasi, rahaasi ja sympatiaasi
läheisille ja kaukaisille lähimmäisillesi? (Voit vastata myös hiljaa
sydämessäsi.)
- Millainen ihminen ehkä olisit, jos joku olisi rakastanut sinua koko
elämäsi ajan yhtä paljon kuin itseään?
- Mieti, millaisia perheenjäsenesi nyt olisivat, jos sinä olisit aina
rakastanut heitä yhtä paljon kuin itseäsi?
- Millainen olisi tämä maailma, jos kristityt olisivat rakastaneet
kaikkia maailman kärsiviä yhtä paljon kuin itseään?
- Millä tavalla laki ja profeetat, eli koko Vanha testamentti,
sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn? Ks. jae 40.
Kokoavat kysymykset (jos aikaa on vähän, käsitelkää vain kaksi
viimeistä kysymystä):
- Mitä meille tapahtuu, jos rakastamme jotakuta
ihmistä kaikesta sydämestämme, sielustamme ja voimastamme?
- Mitä tapahtuu, jos ihminen rakastaa Jumalaa yhtä paljon kuin
itseään?
- Mitä tapahtuu, jos ihminen rakastaa vain Jumalaa, mutta
unohtaa lähimmäisen?
- Mitä tapahtuu, jos kristitty keskittyy vain lähimmäiseen,
mutta unohtaa Jumalan?
- Mikä Jeesuksen vastauksessa fariseuksille oli erityisen nerokasta?
- Miksi juuri rakkauden kaksoiskäsky on kaikkia muita käskyjä
suurempi?
- Millä tavalla Jeesus itse noudatti rakkauden kaksoiskäskyn molempia
osia? (Vastaus tämän tekstin ulkopuolelta.)
Ilosanoma: Jeesus rakasti Jumalaa yli kaiken, vielä
ristilläkin. Samaten hän rakasti aina ja kaikkialla lähimmäistään yhtä
paljon kuin itseään. Evankeliumit ovat täynnä kertomuksia hänen
rakkaudestaan. Silti Jeesusta rangaistiin ikään kuin hän olisi maailman
rakkaudettomin ja julmin ihminen. Tämä tapahtui meidän tähtemme –
koska me emme ole rakastaneet Jumalaa ja lähimmäistä niin kuin laki
vaatii.