Uudeksi minä teen kaikki
Raamattutunti Kylväjän kesäpäivillä 2006
Mailis Janatuinen
JOHDANTO
Katsoin viime viikolla elokuvan Da Vinci koodi. Sen sanoma on tämä: kirkko on salannut 2000 vuotta sen totuuden, että Jeesus oli vain tavallinen ihminen. Elokuvassa esiintyvät kristityt tekevät Jeesuksen nimessä raakoja murhia estääkseen tämän tosiasian paljastumisen. Mieleeni muistui elokuvaa katsellessani Jeesuksen sana: ”Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?” Miksi Jumala antaa kristinuskon hävitä vanhasta kristikunnasta tällaisten eksytysten kautta? Mitä vaihetta me oikein elämämme maailmanhistoriassa ja kirkkohistoriassa? Luoko Jumala kaiken uudeksi lähettämällä suuren herätyksen? Vai onko Saatana päästetty irti syvyyden kaivosta villitsemään kaikkia kansoja ennen Jeesuksen paluuta?
Sanat ”Uudeksi minä teen kaikki” esiintyvät Raamatun toiseksi viimeisessä luvussa. Jumala antoi tämän lupauksen lapsilleen, että he voisivat tarttua siihen syntiensä, surujensa ja jopa vainojen keskellä. Me tarvitsemme näitä sanoja, kun lankeamme taas samaan syntiin, kun tautimme ei parane tai kun itkemme rakkaamme haudalla.
Ilm.21:4. Ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet."
Mikä on se asia, jonka sinä tahtoisit tulevan uudeksi elämässäsi? Vaikea ihmissuhde? Vaikea luonteenpiirre? Pettävä terveys? Yleinen ilmapiiri kodissasi tai työpaikallasi? Voiko sinusta sanoa: se mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut?
I UUDEN ENNUSTUS VANHASSA TESTAMENTISSA
Psalmit: uusi virsi ja uusi, vahva henki
Jotain uutta aletaan Raamatussa kaivata ensimmäistä kertaa psalmien kirjassa. Tulee tilanne, jolloin Israelille eivät enää riitäkään vanhat laulut, vaan tarvitaan uusia.
Psalmi 96:1. Veisatkaa Herralle uusi virsi, veisatkaa Herralle, kaikki maa. 2. Veisatkaa Herralle, ylistäkää hänen nimeänsä. Julistakaa päivästä päivään hänen pelastustekojansa, 3. ilmoittakaa pakanain seassa hänen kunniaansa, hänen ihmeitänsä kaikkien kansojen seassa.
Sanapari ”uusi virsi” esiintyy Psalmeissa kuusi kertaa. Uutta virttä lauletaan yksityisesti tai Herran seurakunnassa esimerkiksi silloin, kun on koettu pelastus jostain kauheasta vaarasta. Psalmit katsovat eteenpäin aikaan, jolloin koko maa laulaa Herralle uutta virttä - pakanatkin. Mutta myös VT:n suurin sankari Daavid joutuu rukoilemaan Jumalalta jotain uutta – suorastaan uutta luomistekoa langettuaan aviorikokseen ja murhaan. Monta elämää on tuhoutunut, eikä syy ole kenenkään muun kuin Daavidin. Luoda-verbi ja uusi-sana esiintyvät samassa jakeessa ensimmäistä kertaa Raamatussa.
Psalmi 51:12. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. 13. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. (Daavid)
Jokaisen meidän elämäämme tulee tällainen totuuden hetki: Olen niin paha, ettei mikään laastari eikä leikkaus riitä: tarvitaan Jumalan uusi luomisteko: uusi sydän, joka osaa rakastaa, ja uusi vahva henki, joka ei lankea jokaiseen kiusaukseen.
Saarnaajan skeptisyys: ei ole mitään uutta auringon alla
Saarnaaja 1:9. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. 10. Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.
Pystyykö Jumala luomaan tyhjästä jotain uutta myös meidän päivinämme? Pystyykö hän tekemään ihmeitä, joita maailmanhistoria ei ole koskaan ennen nähnyt? Monet ihmiset meidän aikanamme ovat samaa mieltä Saarnaajan kanssa: Jumalakaan ei pysty siihen, mikä on psykologialle ja lääketieteelle mahdotonta. Tiede taas perustuu siihen premissiin, ettei ihmeitä tapahdu, vaan kaikki voidaan toistaa. Ei ole mitään uutta auringon alla. Sama premissi on myös liberaaliteologialla; siksi se ei usko neitseestäsyntymiseen, veden päällä kävelyyn yms.
Mitä sinä et voi, sen Jeesus voi, näin sanoi minulle vanha ystäväni Elina P lukemattomat kerrat ennen kuolemaansa. Mitä sinä et voi sen Jeesus voi – olkoon tämä nyt Elinan tervehdys haudan takaa näille Kylväjän kesäpäiville. Ystäväni, uskotko sinä tosissasi ja vakavissasi, että Herra pystyy tekemään elämässäsi ja perheenjäsentesi elämässä jotain radikaalia uutta? Uskallatko rukoilla häneltä suurta ihmettä vaikeaan elämäntilanteeseesi, vai oletko vaipunut saarnaajan skeptisyyteen?
Jesaja – uusi puhkeaa taimelle
Jumala oli antanut kansalleen Israelille maan, temppelin, Jerusalemin ja kuninkaan. Ja kuitenkin kultainen vasikka oli valettu vain runsas kuukausi sen jälkeen, kun Herra oli kuljettanut kansansa kuivin jaloin meren yli. Jumalan kansan historia oli epäjumalanpalveluksen historiaa. Vain pieni vähemmistö uskoi Jumalan Sanaa ja noudatti sitä silloin, kuten nytkin. Profeetat tiesivät odottaa rangaistusta. Temppeli hävitettäisiin, Jerusalemin muurit poltettaisiin tulella, kansa vietäisiin pakkosiirtolaisuuteen. Siksi tarvittiin jotain uutta: uutta kotiinpaluuta, uutta temppeliä, uutta kuningasta.
Jesaja oli ensimmäinen profeetta, joka alkoi toden teolla ennustaa uusista asioista – ja hän teki sen 150 vuotta ennen kuin mitään pakkosiirtoa oli edes tapahtunut. Jumala loisi jotain uutta, jota ei ollut ennustettu ennen Jesajan päiviä. Hän lunastaisi kansansa orjuudesta jo toisen kerran ja antaisi sille uudelleen luvatun maan. Profeetta käyttää jakeessa 7 samaa verbiä, joka esiintyy luomiskertomuksessa.
Uusi puhkeaa taimelle
Jesaja 43: 16. Näin sanoo Herra, joka teki tien mereen ja polun valtaviin vesiin, 17. joka vei sotaan vaunut ja hevoset, sotaväen ja sankarit kaikki; he vaipuivat eivätkä nousseet, he raukenivat, sammuivat niinkuin lampunsydän: 18. Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. 19. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.
Jesaja 48:6. Sinä olet ne kuullut, katso nyt kaikkea: ettekö sitä tunnusta? Tästä lähtien minä kuulutan sinulle uusia, salatuita, joita et ole tietänyt. 7. Ne ovat luodut nyt, eikä aikoja sitten, ennen tätä päivää et ole niistä kuullut, ettet saattaisi sanoa: "Katso, jo minä ne tiesin!" …
Jumalan lupauksia Raamatussa voitaisiin verrata peräkkäisiin vuorijonoihin. Kun aurinko paistaa niiden takaa, ne näyttävät yhdeltä vuoren seinämältä. Mutta kun aurinko paistaa edestäpäin, paljastuu, että jonoja onkin monta toinen toisensa takana.
Ensimmäinen lupausten vuorijono Raamatussa oli Egyptistä paluu ja luvatun maan saaminen. Se oli luvattu patriarkoille ja Moosekselle. Toinen vuorijono oli Babyloniasta paluu, kolmas Jeesuksen tulo ja neljäs hänen toinen tulemuksensa & Jumalan kansan suuri kotiinpaluu aikojen lopulla. Kaikki nämä asiat voivat sisältyä yhteen ainoaan Jumalan lupaukseen.
Jeesuksen aikaan juutalaiset odottivat kolmatta vuorijonoa ja luulivat, että se tarkoittaa lunastusta roomalaisten orjuudesta. Vain pieni vähemmistö, maan hiljaiset, odottivat lunastusta synneistä. Heihin kuuluivat mm. Hanna ja Simeon (Luuk.2). Opetuslapset luulivat vielä helatorstaina, ettei neljättä vuorenhuippua tarvita, kun he kysyivät: ”Herra, tänäkö aikana sinä rakennat Israelille valtakunnan?” (Apt.1). Mutta Jeesus vastasi: Menkää te ja rakentakaa Jumalan valtakunta, joka ulottuu maailman ääriin asti.
Uusi ilmoitus Herran palvelijasta, uusi virsi
Jesaja 42: 1. Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän levittää kansakuntiin oikeuden. 2. Ei hän huuda eikä korota ääntään, ei anna sen kuulua kaduilla. 3. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti. 4. Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa. … 6. Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi, 7. avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta. 8. Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille. 9. Katso, entiset ovat toteen käyneet, ja uusia minä ilmoitan; ennenkuin ne puhkeavat taimelle, annan minä teidän ne kuulla. 10. Veisatkaa Herralle uusi virsi, veisatkaa hänen ylistystänsä hamasta maan äärestä…
Tämä on VT:n tärkeimpiä kohtia, joissa uusi-sana esiintyy. Näissä jakeissa yhdistetään uusi virsi Herran palvelijan tuloon. Silloin alkaa uusi aikakausi, jonka merkkinä ovat parantumisihmeet. Herran palvelija on erilainen kuin tämän maailman valtiaat. Hän on vanhurskas, eikä muserra särjettyä ruokoa. Jeesus ilmoitti Kapernaumin synagogassa, että tämä teksti puhuu hänestä.
Uusi Jerusalem – tytär Siion
Jes.62:1. Siionin tähden minä en voi vaieta, ja Jerusalemin tähden en lepoa saa, ennenkuin sen vanhurskaus nousee kuin aamunkoi ja sen autuus kuin palava tulisoihtu. 2. Ja kansat näkevät sinun vanhurskautesi, kaikki kuninkaat sinun kunniasi; ja sinulle annetaan uusi nimi, jonka Herran suu säätää. 3. Sinä tulet kauniiksi kruunuksi Herran kädessä ja kuninkaalliseksi päähineeksi Jumalasi kädessä. 4. Ei sinua enää sanota "hyljätyksi", eikä sinun maatasi enää sanota "autioksi"; vaan sinua kutsutaan "minun rakkaakseni" ja sinun maatasi "aviovaimoksi", sillä Herra rakastaa sinua, ja sinun maasi otetaan avioksi. 5. Sillä niinkuin nuori mies ottaa neitsyen avioksi, niin sinun lapsesi ottavat sinut omaksensa; ja niinkuin ylkä iloitsee morsiamesta, niin sinun Jumalasi iloitsee sinusta.
Siion on Jerusalemissa se vuori, jolle temppeli rakennettiin. Kaupungit ovat hepreassa feminiini-sukuisia, siksi niitä usein verrataan naisiin: Jerusalem, tytär Siion, Herran morsian. Profeetat (Jesaja, Jeremia, Hoosea) kuvaavat, miten morsian on vaihtanut sulhasensa rakastajiin eli epäjumaliin ja muuttunut portoksi.
Jesaja ennustaa ajasta, jolloin Herra ottaa takaisin entisen kihlattunsa Tytär Siionin ja menee hänen kanssaan naimisiin. Herra iloitsee morsiamestaan ja pukee hänen ylleen hääpuvun, vanhurskauden vaatteen. Loppuneet ovat ne päivät, jolloin istuttiin Baabelin virtojen varrella ja ripustettiin soittimet pajuihin. Nyt ylistetään Herraa Jerusalemin muureilla aina ja iankaikkisesti. Alkaa hääjuhla, jota Ilmestyskirja nimittää Karitsan häiksi.
Salaisuudeksi jää vielä tässä vaiheessa, miten ilotytöstä tulikin yhtäkkiä puhdas morsian, jonka päälle voidaan pukea valkoinen hääpuku.
Uudet taivaat ja uusi maa
Jesaja 65: 17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu; 18. vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan. 19. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä. 20. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. 21. He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät; 22. he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. (…) 25. Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.
Sanapari ”uudet taivaat ja uusi maa” esiintyy ensimmäistä kertaa Raamatussa juuri Jesajan kirjassa, samoin ajatus siitä, että Jerusalemin kaupunkikin luodaan uudeksi. Yleensähän ihmiset rakentavat kaupunkinsa, mutta tässä tapauksessa Herra lupaa itse luoda sen uudeksi (sama baaraa-verbi molemmissa). Uudessa maassa ja uudessa Jerusalemissa ei enää itketä. Pedoistakin tulee siellä kasvissyöjiä ja ihmiset elävät yhtä vanhoiksi kuin puut.
Jesaja 66:18. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani. (…) 21. Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra. 22. Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. 23. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. 24. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.
Näin loppuu Jesajan kirja. Pakanat kootaan Jerusalemiin, ja heistä tehdään siellä pappeja. Mutta kaikki eivät pääse uuteen luomakuntaan, vaan luopiot joutuvat vaivan paikkaan. Jesaja on siis se profeetta, joka käsittelee ensimmäisenä Raamatussa uuden luomisen teemaa. Hän tajuaa, ettei Israelista tule ikinä todellista Jumalan kansaa, joka rakastaisi Herraa ja tottelisi hänen käskykään – siihen tarvitaan uusi luominen.
Jeremia – uusi liitto
Juudan historia on jatkunut 150 vuotta sitten Jesajan päivien. Profeettojen uhkaukset ovat toteutuneet: vihollinen piirittää Jerusalemia. Juuri siinä toivottomassa tilanteessa Jeremia saa ilmoituksen uudesta liitosta. Entinen liitto ei voinut muuttaa ihmissydäntä.
31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. 33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä. … 38. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen… Se on oleva Herralle pyhitetty. Ei sitä enää ikinä hävitetä eikä kukisteta."
Uusi liitto tuo mukanaan kolme uutta asiaa: 1) laki kirjoitetaan sydämen lihatauluun, niin että ihminen tottelee Jumalan lakia mielellään. 2) Jumalan sydän tunnetaan uudella tavalla, 3) synnit saadaan anteeksi. Miten tämä tapahtui tytär Siionille, joka oli aina pitänyt rakastajia Herraa parempana? Sillä tavalla, että hän sai anteeksi ja oppi rakastamaan Herraa, koska häntä oli rakastettu ensin. Huomatkaa, että juuri tässä samassa Jeremian kohdassa luvataan myös Jerusalem, jota ei koskaan hävitetä. Uusi liitto ja uusi paikka kuuluvat yhteen.
Hesekiel – uusi sydän lakina ja evankeliumina
Hesekiel 18: 29. Mutta Israelin heimo sanoo: 'Herran tie ei ole oikea.' Minunko tieni eivät olisi oikeat, te Israelin heimo? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat! (…) 31. Heittäkää pois päältänne kaikki syntinne, joilla te olette rikkoneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki.
Hesekiel julistaa kovinta lakia, mitä Raamatusta löytyy: sydämen on tultava uudeksi, muuten ihminen ei Jumalalle kelpaa. Tee siis itsellesi uusi sydän! Ystäväni, oletko sinä yrittänyt muuttaa sydäntäsi? Oletko käskenyt sydäntäsi rakastamaan sitä, jota se vihaa, antamaan anteeksi sille, jolle se on katkera? Oletko kieltänyt sitä rakastamasta sitä, jota se ei saisi rakastaa? Miten onnistuit yrityksessäsi?
Mutta Hesekielillä onkin kaksi tekstiä uudesta sydämestä. Toisessa Herra vaatii uutta sydäntä ja toisessa hän lupaa antaa sen ilmaiseksi.
Hesekiel 36:24. Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. 25. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. 26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. 27. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. (…) 31. Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden. (…) 33. Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä teidät puhdistan kaikista pahoista teoistanne, minä asutan kaupungit, ja rauniot rakennetaan jälleen, 34. ja autiomaa viljellään, sen sijaan että se on ollut autiona jokaisen ohitsekulkijan silmäin edessä. 35. Silloin sanotaan: 'Tästä maasta, joka oli autiona, on tullut kuin Eedenin puutarha; ja raunioina olleet, autiot ja maahan revityt kaupungit ovat varustettuja ja asuttuja.'
Herra lupaa antaa sellaista vettä, joka puhdistaa tytär Siionin sen saastaisuudesta ja tuo Pyhän Hengen hänen sisimpäänsä. (Tämähän on ennustus kristillisestä kasteesta.) Näin tytär Siion saa uuden sydämen rintaansa. Henki vaikuttaa, että tytär Siion tahtoo vaeltaa Herran tahdon mukaan. Huono vaellus ja kivijumalat hävettävät häntä. Anteeksiantamuksesta tulee motiivi pahan välttämiseen. Samassa tekstissä luvataan myös ”häämatkan paikka”: uusi paratiisi, uusi Eeden. Raamattu ei puhu ihmisen uudesta luomisesta mainitsematta samalla paikkaa, jossa tämä uusi luomus saa asua.
II UUSI TESTAMENTTI
Jeesus ja uusi luominen
Uusi viitta, uusi viini
Sitten ilmestyy Jeesus ja ilmoittaa, että nyt on aika tullut kaikelle sille uudelle, josta Daavid, Jesaja, Jeremia ja Hesekiel ovat ennustaneet. Tulee uutta viiniä, jolle tarvitaan uudet leilit.
Matt.9: 16. Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi. 17. Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät.
Jeesus todistaa kaikella toiminnallaan, että jotain täysin uutta on murtautumassa esille. Pahojen henkien karkottaminen osoittaa, että nyt on tullut hän, joka polkee rikki käärmeen pään. Koko ihmiskunnan historia otetaan uusiksi, paratiisista ja kiusauksista lähtien. Enää ei puhuta Israelin valtakunnasta, vaan Jumalan valtakunnasta, joka on tullut lähelle.
Heprealaiskirje sanoo, ettei Jeesuksen ruumis (täydellinen ilmestysmaja) ollut tätä luomakuntaa. Se tarkoittaa, että siittiösolu tuli Marian kohtuun tämän maailmankaikkeuden ulkopuolelta. Tämä on nyt niin uutta kuin mikään uutta voi olla – ja juuri tätä opinkohtaa kieltäytyvät liberaaliteologit uskomasta. Jos neitseestäsyntyminen kielletään, jää jäljelle Da Vinci koodin sanoma: kirkko on 2000 vuotta salannut sen tosiasian, että Jeesus olikin tavallinen ihminen.
Hepr.9:11. Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa, 12. meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
Uusi syntymä
Jeesuksessa uusi Jumalan valtakunta tuli maan päälle, mutta toistaiseksi niin salattuna, ettei vanhoilla silmillä voi sitä nähdä. Tarvitaan uusi syntymä, että ihminen voisi nähdä Jeesuksen kuninkuuden, ja se tapahtuu ”vedestä ja Hengestä”, siis kasteessa.
Joh. 3:3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Ryöväri sai uudet silmät, joilla hän näki Jumalan valtakunnan ja Jeesuksen kuninkuuden, vaikka se oli silloin salatuimmillaan. Hän pääsi paratiisiin yhdessä Jeesuksen kanssa.
Uusi käsky
Kristittyjen tunnusmerkki on rakkaus. Tämä on jotain uutta koko maailmankaikkeudessa. Mikään muu kulttuuri tai uskonto ei opeta jokaisen ihmisen arvoa samalla tavalla kuin Jeesus. Ympäröivä maailma ihmettelee kristittyä: miten se nyt jaksaa välittää tuostakin surkimuksesta ja kohdella häntä kuin hän olisi perheenjäsen? Lähetyskentillä muutoksen huomaa paljon selvemmin kuin täällä vanhassa kristikunnassa.
Joh. 13:34. Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. 35. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
Uusi liitto
Nyt seuraa uusi-sanan kliimaksi Raamatussa: Jeesus ilmoittaa Jeremian sanoilla solmivansa uuden liiton opetuslastensa kanssa:
Lk.22:19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." 20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Uusi liitto voidaan solmia, kun syntiinlankeemuksen seuraukset on kumottu. Sijainen kuolee ihmiskunnan syntejä kantaen (syntiuhri). Jumala ja ihminen ovat sovinnossa jälleen (sovintouhri). Näin Jumalan valtakunta tulee maan päälle.
”Uusi Jeesus” ylösnousemusruumiissaan
Matt.26: 29. Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Jeesuksen ylösnousemus oli eräällä tavalla uusi luominen. Jeesuskin tuli uudeksi noustuaan kuolleista. Uusi tarkoittaa ylösnousemusruumista, joka on osa uutta luomakuntaa. Jeesus on uuden luomakunnan ensi hedelmä ja sen esikoinen. Jo nyt hän juo uutena ehtoollisviiniä jokaisessa ehtoollisjumalanpalveluksessa meidän kanssamme. Ehtoollinen on uuden luomakunnan ateria. Siinä verho siirretään syrjään ja saan elää hetken sitä elämää, johon minäkin saan siirtyä kerran uudessa ylösnousemusruumiissani. Kaikki on valmista, tulkaa häihin.
”Isäni valtakunnassa”, sanoo Jeesus. Ei ole enää kysymys Israelin valtakunnasta. Seurakunta on Jeesuksen uusi ruumis täällä maan päällä.
Uudet kielet
”He puhuvat uusilla kielillä…” Mark.16. Jeesus korjaa Baabelin kieltensekoituksen ja antaa sille positiivisen etumerkin. Hän kokoaan kansansa ihmiskunnan keskuudesta yhdeksi kristilliseksi kirkoksi, jossa kielet eivät erota ihmisiä toisistaan. Jokaisella kielellä opitaan ylistämään Jeesusta ja sama jatkuu vielä taivaassakin.
Apostolien opetus uudesta luomisesta. Pyhän Hengen luomistyö
Helluntaista lähtien alkaa Pyhän Hengen uutta luova työ maailmassa. Karismaatikot rajoittavat Pyhän Hengen työn armolahjoihin, ihmeisiin ja profetioihin, mutta Lutherin selitys kolmanteen uskonkappaleeseen osoittaa, miten valtava päämäärä Hengen toiminnalla itse asiassa on.
Minä uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä tulla hänen tykönsä; vaan Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumin kautta, valistanut minua lahjoillaan, pyhittänyt ja varjellut minua oikeassa uskossa; niin kuin hän koko kristikuntaa maan päällä kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksessa Kristuksessa varjelee ainoassa oikeassa uskossa; jossa kristikunnassa hän antaa minulle ja kaikille uskovaisille joka päivä kaikki synnit runsain määrin anteeksi, herättää viimeisenä päivänä minut ja kaikki kuolleet, ja antaa minulle sekä kaikille uskoville Kristuksessa iankaikkisen elämän. Tämä on varmasti totta.
Pyhän Hengen työ ei tapahdu rytinällä. Yksi sydän kerrallaan muuttuu, ja muuttaa ympäristöään. Yhteen maahan kerrallaan perustetaan kristillinen kirkko. Sen jälkeen ei siinä maassa mikään ole enää niin kuin ennen. Kirkon luominen ja oikeassa uskossa säilyttäminen iankaikkisuuteen asti on niin valtava Pyhän Hengen luomistyö, että meidän on mahdotonta häntä niistä tarpeeksi arvostaa ja ylistää.
Uusi luomus, uusi ihminen, uusi elämä
2.Kor.5:17. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. 18. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Uusi luomus tarkoittaa tässä tekstissä uutta Jumala-suhdetta, ei niinkään uutta ihmistä. Tässä kohtaa ei puhuta pyhityksestä ja muuttumisesta ollenkaan. Se mitä VT nimitti vanhaksi, on kadonnut. Liitto on uusi, sydän on uusi, käsky on uusi, silmät ovat uudet: ne näkevät näkymättömiä, ne näkevät Jumalan valtakunnan. Päämääräkin on siis uusi. Mutta vanha ihminen ei ole vielä kadonnut; se on vain ristiinnaulittu (ks. seuraava teksti).
Uusi elämä alkaa ylösnousemuksesta eli kasteesta. Silloin me pääsemme uudesta liitosta osalliseksi. Kasteessa meihin asetetaan jotain uudesta luomakunnasta - uusi sydän, uusi Henki. Palvelemme Jumalaa hänen orjinaan, ei synnin orjina.
Room.6:3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? 4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. 5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, 6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; 7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. (…) 11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Jumala ei siis tee kaikkea uudeksi tässä maailmanajassa sillä tavalla, että uskova mukamas pääsisi vapaaksi taistelusta syntiä vastaan. Kaikki kirkkokunnat opettavat, että ihminen pelastuu armosta. Tiet erkanevat sen kysymyksen kohdalla, miten ihminen muuttuu uskoon tultuaan. Luterilainen kirkko opettaa (Raamatun mukaisesti), että ratkaisu synnin ongelmaan on syntien anteeksiantamus. Jeesus voitti synnin, mutta me emme ole sitä vielä voittaneet. Tarvitsemme yhä kehotuksia: Älkää antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
Me kristityt olemme uuden liiton palvelijoita (1.Kor.5:6). Vanhassa liitossa valittiin tarkkaan kuka sai tehdä mitä temppelissä. Nyt olemme kaikki pappeja ja leeviäisiä, saamme uhrata kiitosuhreja ja julistaa sovitusta. Voiko mielekkäämpää elämänosaa ollakaan?
III MITÄ KRISTITYT ODOTTAVAT RAAMATUSSA?
Yllätys, yllätys: yksikään Raamatun pyhä ei odota ”taivaaseen pääsyä” sen enempää kuin tuhatvuotista valtakuntaakaan. Katsoin Raamatusta kaikki ”taivas” sanat, ja huomasin, että yhtä poikkeusta lukuun ottamatta se on Jumalan valtaistuimen paikka (poikkeus Fil.3:20). Kristityt odottavat seuraavia asioita:
Herraa
”Minä odotan Herraa” – miten moni Raamatun pyhä näin huudahtaakaan! Odottaminen ja luottaminen ovat itse asiassa hepreaksi sama sana. Tietenkään et odota mitään hyvää ihmiseltä, johon et luota. Jos et odota mitään Herralta vaan tältä maailmalta, omaksut maailman arvot ja kasvatat lapsensakin niiden mukaan. Jos taas luotat Jeesukseen ja hänen sanaansa, sinä myös odotat häneltä apua myös siihen vaikeimpaan ongelmaasi.
Koko pelastus on rakennettu odotuksen varaan. Jesaja sanoo jopa niinkin, että Herraa odottava saa uuden voiman kestää uskossa loppuun asti. Odotatko sinä Herraa?
Jes.40:31. mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.
Alkukristityt odottivat hekin Herraa – Jeesuksen toista tulemista. Jeesus oli luvannut tulla pian - millä hetkellä hyvänsä. Näin hän oli opettanut omasta tulemuksestaan:
Luuk.12: 35. Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa; 36. ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle. 37. Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä. 38. Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.
Jeesus seisoo sydämemme ovella ja koputtaa sille jo tänä päivänä. Jokainen synti, jokainen suru sisältää Jeesuksen pyynnön: Avaa ovesi, päästä minut antamaan anteeksi ja auttamaan sinua. Me voimme opetella Jeesuksen tulon odottamista niin, että päästämme hänet ”sisään” jo tämänpäiväiseen suruumme ja syntiimme. Silloin olemme valmiit, kun hän tulee takaisin kirkkaudessaan, tulipa hän milloin hyvänsä.
Taivaallista isänmaata ja kaupunkia
Viimeisenä iltanaan Jeesus lupasi mennä valmistamaan omilleen paikkaa, jossa he saavat viettää ikuisuutensa. SIIS PAIKKAA. Miten paljon pahaa onkaan kreikkalainen dualismi tehnyt meidän käsityksellemme tuonpuoleisesta elämästä. Siitä on tehty pilven reuna, jossa eteeriset henget istuvat harppua soittamassa. Ei, jos ylösnousemusruumiimme on lihaa eikä henkeä (Luuk.24:39), silloin me tarvitsemme konkreettisen paikan, missä asua. Raamatussa luvataan uskoville perinnöksi maa, ei taivasta. Tämän todistaa meille Heprealaiskirje puhuessaan patriarkoista:
Hepr. 11:10. Abraham odotti sitä kaupunkia, joka on rakennettu vankalle perustalle ja jonka Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt. 11. Koska Abraham ja Saara uskoivat, he kykenivät saamaan jälkeläisen (…) 13. Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. 14. Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata.
15. Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne. 16. Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. 17. Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle. Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset. (RK 1992)
Luvattu maa ei tarkoita Raamatussa pelkästään eikä edes ennen kaikkea Israelin maata. Aabraham odotti Jumalan rakentamaa kaupunkia jo ennen kuin Jerusalemista oli mitään tietoa. Hän odotti isänmaata silloinkin, kun jo asui Kanaanin maassa.
Odottaminen on uskoa. Aabraham oli valmis uhraamaan rakkaan Iisakinsa juuri siksi, että tiesi saavansa pojan takaisin ikuisessa isänmaassa. Jos hän ei olisi uskonut tuohon isänmaahan, hänen olisi ollut pakko pitää Jumalaa valehtelijana; eihän hän saanut Kanaanin maasta muuta kuin hautapaikan. Kukaan meistä ei saa sitä, mitä meille on Raamatussa luvattu – ennen kuin iankaikkisessa isänmaassa.
Herran päivää & uusia taivaita ja uutta maata
Pietari ei sanonut: me odotamme tuhatvuotista valtakuntaa, vaan: me odotamme uusia taivaita ja uutta maata. Hän oli lukenut Jesajansa, ja osasi lohduttaa Jumalan lupauksilla vaikeassa tilanteessa eläviä kristittyjä.
2.Piet.3: 10 Mutta Herran päivä on tuleva niin kuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. 11. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, 12. teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! 13. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. 14. Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä.
Uuden luomakunnan pitäisi olla meidänkin toivomme, kun näemme telluksemme saastuvan, aavikoituvan, lämpenevän, peittyvän voikukan, koiranputken ja muovipussien alle. Uuteen luomakuntaan on toivon mukaan koottu jotain kaikista niistä paikoista, joita olemme rakastaneet täällä nykyisen maan päällä: siellä on Japanin kirsikkapuita, Mongolian aroja, Etiopian vihreitä vuoria, Suomen järviä. Siellä on myös eläimiä, joista kaikista on tullut kasvissyöjiä (Jes.65).
Jos kristitty muistaa, että aika on lyhyt, hän tahtoo noudattaa Jumalan käskyjä ja edistää lähetystyötä. Jos hän unohtaa Jeesuksen paluun, hänen päämääränsä on tulla onnelliseksi tämän nykyisen maan päällä. Silloin hänellä ei ole aikaa armonvälineille eikä lähetystyö kiinnosta. Lapsenkasvatuksessa tämä seikka näkyy erityisen selvästi. Haluanko, että lapseni menestyvät millä hinnalla hyvänsä? Haluan, jos oletan, ettei Jeesus tule takaisin viiteensataan vuoteen.
Me emme voi viedä rahaamme ja tavaraamme uuteen luomakuntaan. Sinne menee vain rakkaus, joka on ikuista ja Jumalan sana, joka ei koskaan katoa.
Entä tuhatvuotinen valtakunta?
Apostolit odottivat myös lapseksi ottamista, ruumiimme lunastusta (Room.), Jeesuksen ilmestymistä (Kor.), vanhurskauden toivoa (Gal.) autuaallisen toivon täyttymistä (Hepr.).
Mutta yksikään apostoli ei mainitse sanallakaan tuhatvuotisen valtakunnan odottamisista. Miksi? Mahdollisesti siksi että se oli jo tullut, kun he kirjoittivat kirjeitään.
Raamattu mainitsee tuhatvuotisen valtakunnan vain kerran (Ilm.20:1-4). Luterilaiset tunnustuskirjat selittävät tätä Ilmestyskirjan kohtaa niin, että se puhuu kirkon ajasta, eli näistä 2000 vuodesta, jolloin Sanaa ja sakramentteja on viety kaikkeen maailmaan. Pyhät ovat hallinneet Sanaa julistamalla, ja Raamatun oppi (esim. ihmisarvo) on vaikuttanut useimpien maailman maiden lainsäädäntöön. Tämän tulkinnan ja Ilmestyskirjan tekstin välille jää joitakin ongelmia, mutta samaa voidaan sanoa joka ikisestä tulkinnasta, joka tuosta tekstistä on tehty.
Jos tunnustuskirjat ovat oikeassa (kuten minä itse ajattelen), me elämme nyt jo sitä aikaa, jolloin tuhatvuotinen valtakunta on ohi ja Saatana on päästetty irti villitsemään kansoja. Monta antikristusta on jo tullut ja kohta tulee se viimeinenkin.
2. Tess. 2:7. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, 8. niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, 9. tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä 10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. 11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, 12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Huomatkaa, että se on Jumala, joka lähettää eksytyksen, ei Saatana. Ainoa tapa välttää joutumasta eksytetyksi on ottaa vastaan rakkaus totuuteen eli Raamattuun. Da Vinci koodi on vasta alkua, eksytyksiä tulee tästä lähtien vähän päästä. Oletko sinä ottanut vastaan rakkauden totuuteen, Raamatun sanaan? Luetko sinä sitä, elätkö sinä siitä, taisteletko sinä sen puolesta?
IV TAIVAALLINEN JUMALANPALVELUS – UUSI VIRSI
Palaamme nyt siihen, mistä aloitimme: uuteen virteen. Ilmestyskirjasta näemme, että keskellä taivaallista jumalanpalvelusta seisoo teurastettu Karitsa. Hänelle veisataan samaa pelastuksen virttä, jota jo psalmit kuvasivat. Nyt ollaan todella taivaassa, ei maan päällä.
Ilm. 5:6. Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu (…) 8. Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset, 9. ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista 10. ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."
Karitsaa ylistetään siitä, että hän on korjannut kaiken sen, minkä syntiinlankeemus tuhosi. Hän on ostanut verellään uuden kansan uuteen kuningaskuntaan. Jokaisesta kansakunnasta ja kielestä on edustajia taivaallisessa ylistyskuorossa.
Uutta virttä opetellaan tässä ajassa. Kukaan ei laula sitä taivaassa, jollei ole laulanut sitä jo täällä maan päällä, vastustuksen ja murheitten keskellä. Siksi meidän on käytävä sellaisessa jumalanpalveluksessa, jossa opetellaan veisaamaan juuri tätä virttä. Ei hyödytä mennä davincikoodilaiseen jumalanpalvelukseen, jossa Jeesusta pidetään ihmisenä ja jossa saarnataan halpaa armoa, ei VEREN evankeliumia.
Ilm.14:1. Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan 144 000, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. 2. Ja minä kuulin äänen taivaasta ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikäänkuin kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat. 3. Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.
Siionin vuori –sana esiintyy Uudessa testamentissa vain tässä kohtaa. Ollaan jälleen temppelialueella, mutta tällä kertaa siinä taivaan temppelissä, jonka Mooses näki valmistellessaan ilmestysmajaa. Tämä ei ole sama paikka kuin uusi taivas ja uusi maa – siellähän ei ole enää temppeliä. Tämä on se taivas, jossa on Jumalan valtaistuin ja josta uusi Jerusalem laskeutuu kerran maan päälle. Jeesus on sen omilleen valmistanut lupauksensa mukaan (Joh.14:3).
Uusi taivas ja uusi maa
Ilm.21:1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. 3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet."
Uusi Jerusalem on sekä paikka ja ihmisjoukko. Tytär Siionista on tullut taas puhdas neitsyt, joka osaa rakastaa sulhastaan iankaikkisella rakkaudella. Karitsan häät voivat alkaa.
Syntiinlankeemuksen seuraukset häviävät. Kuolema häviää. Täällä en näe Jeesusta, vaan koetan uskoa häneen ja hänen apuunsa pelkän sanan varassa. Täällä kyynelet sumentavat usein silmäni. Täällä sairaudet runtelevat ruumistani. Täällä meri merkitsee eroa rakkaistani. Siellä kaikki entinen on mennyt. Ei enää kyyneleitä, ei tuskaa, ei itkua, ei eroa. Jumala asuu kansansa keskellä kuten paratiisissa muinoin.
”Uudeksi minä teen kaikki!” Tulee päivä, jolloin kaikki sekin tulee uudeksi sinun elämässäsi minkä kanssa vielä kipuilet. Jeesuksen paluun päivä merkitsee hänen omilleen suuren kotiinpaluun päivää, saapumista iankaikkiseen isänmaahan, Jeesuksen ja rakkaittemme kohtaamista kasvoista kasvoihin. Tule, Herra Jeesus!