Armo ja armolahjat
Mailis Janatuinen
SANAN MERKITYS:
KHARISMA, kreikan sana merkitsee: armolahja, lahja, vapautus vaarasta, hengellinen kyky, vapaa lahja.
KHARIS sana on kharisma sanan taustalla ja se merkitsee: kiitos, ilo, suloisuus (suloiset sanat), nautinto, kauneus, suosio, hyväntahtoisuus, armo (Jeesus varttui … armossa), suosionosoitus. (juutalaisten suosio), Rakkauden lahja (kolehti), armo. (armo ja rauha kirjeen alussa)
KHARITAOO, vastaava verbi tarkoittaa: lahjoittaa armonsa, armoittaa Luuk.1:28 (Marialle: sinä armon saanut), Ef.1:6
KHARIDZOMAI: armosta antaa, antaa anteeksi velka (Lk.7:42 Syntinen nainen), Lahjoittaa joku jollekin, pelastaa, vapahtaa, armahtaa joku jonkun tähden.
Kreikaksi sana kharisma esiintyy UT:ssä 17 kertaa. Vertauksen vuoksi mainittakoon, että sana ”synti” esiintyy siellä noin 180 kertaa ja sana ”vanhurskas/ vanhurskaus / vanhurskauttaminen” noin 170 kertaa. Tästäkin jo huomaamme, millaisia asioita UT painottaa eniten.
ROOMALAISKIRJE (Kirjoitettu v.57, Paavalin dogmatiikan oppikirja)
- voidakseni antaa teille jonkun hengellisen lahjan (kharisman). (=lain ja evankeliumin opetus) 1:11
- mutta armolahjan (kharisman) laita ei ole sama kuin lankeemuksen (armo, Jeesus) 5:15
- armolahja (kharisman) tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi (armo, Jeesus) 5:16
- Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä (armo, Jeesus) 6:23
- ei Jumala armolahjojansa eikä kutsumustansa kadu (Israelin valinta) 11:29
- meillä on erilaisia armolahjoja 12:6. Näistä kohdista käy ilmi, ettei ns. ”henkilahjoja” mainita Roomalaiskirjeessä kertaakaan.)
KORINTTILAISKIRJEET (v.54, kirjoitettu superapostoleja vastaan)
- ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa 1Kor.1:7
- kullakin on oma lahjansa (kharismansa) Jumalalta (tässä naimattomuus) 7:7
- armolahjat ovat moninaiset 12:4
- toinen taas terveeksi tekemisen lahjat (kharismat)12:9
- armolahjoja parantaa tauteja 12:28
- eihän kaikilla ole parantamisen armolahjaa (negatiivinen) 12:30
- pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista (kuin mitä kielilläpuhuminen on) 12:31
- kiitos siitä armosta (kharismasta), joka on osaksemme tullut (pelastus kuolemanvaarasta) 2Kor.1:11
MUUT (Kahdesti Timoteukselle. Vain kerran Paavalin kirjeiden ulkopuolella!)
- älä laiminlyö armolahjaa 1Tim.4:14
- virittämään palavaksi Jumalan armolahjan 2Tim1:6. (Timoteus oli 35-vuotias!)
- Pietari: Palvelkoon kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina 1Piet.4:10
10 x merkityksessä ”lahja millä palvellaan” (joista yksi naimattomuus).
4 x merkityksessä ”Jeesus, armo, iankaikkinen elämä, pelastus” ( ¼!)
1 x merkityksessä ”valinta armosta”
1 x merkityksessä ”lain ja evankeliumin opetus”
1 x negatiivisessa merkityksessä: kaikilla ei ole…
ARMOLAHJA ON ARMOSTA ANNETTU LAHJA
- Isä antoi lahjoja luomisessa. Poika antoi lunastuksen lahjan. Pyhän Hengen lahja liittyy sekä Isän että Pojan lahjaan.
- Raamatussa ”maallinen” ei ole sen pyhempi asia kuin ”hengellinenkään”. Myös maalliset lahjat ovat armosta annettuja lahjoja.
- Pneumatikos, pneumatika, nämä sanat tarkoittavat hengellisiä lahjoja, mutta niitä ei missään aseteta maallisten lahjojen yläpuolelle.
- Armolahjojen ja armonvälineiden suhde (Raamatun, kasteen ja ehtoollisen suhde). Armolahjat annetaan siksi, että armonvälineet voisivat levitä yli koko maanpiirin. Pyhä Henki toimii armonvälineissä. Usko syntyy vain niiden kautta.
ARMOLAHJAN MOTIIVI JA PÄÄMÄÄRÄ: ARMO
- Joka kerran, kun UT:ssa armolahjoista puhutaan, mainitaan myös Jumalan armo Jeesuksessa. Se on sekä motiivi että päämäärä: Armahdettu käyttää armolahjaansa, että armon sanoma leviäisi.
- Tuhlaajapojan vanhemmalla veljellä oli tehtävä, mutta ei armolahjaa – hän ei tuntenut armoa. Siksi hän kiukutteli tehtäväänsä täyttäessään.
- Armolahja on armosta saatu lahja, mutta ei itse nautittavaksi, vaan toisten hyväksi käytettäväksi.
ARMOLAHJAN TARKOITUS
A. Seurakunnan rakentaminen.
- Armolahja on kuin sementtimylly ja vasara, joilla rakennetaan taloa. On tyhmää ylpeillä sillä, että on sementtimyllyn tai vasaran omistaja.
- Armolahjat ”omistaa” seurakunta, ei yksityinen kristitty: seurakunnalla pitää olla kaikkia armolahjoja. Mutta riittää kun sillä on yksi sementtimylly, vasaroita voi olla monta. On tyhmää , jos kaikki haluavat saada saman armolahjan.
- Ristin armolahjat: kaikkia suruja on jonkun ymmärrettävä seurakunnassa. Siksi uskovan elämän onnettomuudet ovat myös hänen armolahjojaan; niiden kautta hän ymmärtää toisia kärsiviä. Neuroosisi voi olla sinun paras armolahjasi!!!
- Esimerkki Japanista ja Venäjältä. Meillä oli Nishi-Akashin seurakunnassa eräs rouva, joka siivosi joka viikko ilolla ja antaumuksella kirkon vessat. Hän tahtoi sillä tavalla palvella Jeesusta ja lähimmäistä. Kerran mainitsin Suomessa, että on olemassa ”vessan siivoamisen armolahja”, mistä eräs kuulija loukkaantui. Sanoin hänelle: Menepä Venäjälle ja kiertele sikäläisiä kirkkoja. Rupeat kohta toivomaan, että joka seurakunnassa olisi yksi kielillä puhuva vähemmän ja yksi vessan siivoamisen armolahjan omaava enemmän.
B. Rakkauden osoittaminen kärsiville (nälkäiset, janoiset, kodittomat, alastomat, sairaat, vangit)
- Joka saa paljon anteeksi, se rakastaa paljon. Luuk.7. Ihmiset kaipaavat rakkautta ja rakkauden tekoja enemmän kuin mitään muuta.
- Paavalin armolahjaopetuksen keskellä oli rakkauden ylistys, ”verraton tie”: 1Kor.13. Rakkaus on Hengen hedelmä. Mikään armolahja ei ole mitään ilman rakkautta. Paavali puhuu Hengen hedelmästä paljon useammin kuin armolahjoista.
ERILAISIA ARMOLAHJOJA: PUHUMINEN, PALVELEMINEN, KAITSEMINEN (E.Junkkaalan kirjasta Armolahjat)
I PUHUMISLAHJAT
Viisauden sanat: Stefanoksella oli tämä lahja, kun hän puolustautui oikeuden edessä. Tämä armolahja annetaan erityisesti vainojen keskellä, oikeudenkäynnissä. Luuk.21:12-15.
Tiedon sanat: Pietari näki Ananiaan ja Safiiran sydämeen, samoin Simon noidan. Sielunhoitajan pitää nähdä sielunhoidettavan sydämeen.
Profetoiminen:
A. Tulevaisuuden ennustamisen ja yksityisille ihmisille kohdistettujen sanomien merkityksessä profetoiminen esiintyy harvoin UT:ssa. Niitä on olemassa, mutta pelkästään niiden varassa ei voi toimia. On saatava vahvistus myös Sanasta.
B. Yleensä profetoiminen tarkoittaa rakentavaa, kehottavaa, lohduttavaa puhetta (1.Kor.14:3). Kaikki saavat profetoida vuorollaan, että kaikki saisivat opetusta (14:31). Profetia paljastaa kuulijan sydämen (14:24-25). Naisetkin profetoivat, eli pitivät rakentavia, lohduttavia ja kehottavia puheita (11:5).
Ilmestyksen sanat. Apokalypsis. Pli rukoilee srk:lle ilmestyksen henkeä (Ef.1). Herra ilmestyy sanassaan. Ilmestyksen Henki kirkastaa Kristusta. Pitää rukoilla, että hän ilmestyisi näin meille itsellemme ja niille, jotka meille julistavat. Puheen valmistamiseen tarvitaan ”välähdys”, joka kirkastaa meille lain ja evankeliumin tekstistä.
Pli kertoi näyistään ja ilmestyksistään (apokalypsis) tosi vastenmielisesti. Se ei ollut hyödyllistä kuultavaa muille ja siinä oli ylpistymisen vaara. Hän sai pistimen lihaansa vastapainoksi, ettei ylpeilisi.
Henkien erottaminen
A. Tämä on ennen kaikkea lain ja evankeliumin erottamista. Kykyä tehdä puheesta johtopäätökset: onko se oikeaa vai väärää oppia. Säännöllinen Raamatun lukeminen ja tutkiminen on tämän armolahjan ehdoton edellytys. Jokaisen uskovan pitää kasvaa tällaisessa henkien erottamisessa, koska vääriä profeettoja on paljon.
B. Mutta henkien erottaminen on myös herkkyyttä tajuta henkivaltojen läsnäolo. Myös muissa uskonnoissa esiintyy tällaista kykyä. Se voi tuntua kristitystä hyvältä tai pahalta. Kerran minä olen joutunut rukoilemaan erään japanilaisen kristityn pyynnöstä, että hän tästä armolahjasta pääsisi.
Tämä lahja voi olla osaksi luonnonlahja (ns. kuudes aisti), osaksi opiskelun tai olosuhteiden tulosta.
Kielillä puhuminen
Tällä armolahjalla on kolme käyttöä:
- Evankeliumin julistaminen uusilla kielillä. Mk.16 ja Apt.2. He puhuvat uusilla kielillä. Helluntai oli tulevan kirkon ajan ennakkokuva. Kun apostolit saarnasivat eri kielillä Jerusalemin torilla, se oli lähetystyön ensi askel. Kuinka moni lähetti onkaan opiskellut kielikoulussa uuden kielen suurella vaivalla ja käyttänyt sitä evankeliumin julistamiseen vuosikaudet. Tämä on helluntain armolahjan käytön jatkamista.
- Yksityisen kristityn rukouselämä. Herra voi antaa oikealla kielellä tai enkelien kielellä puhumisen armolahjan suuren ilon tai ahdistuksen aikoja varten. Sisimmän tunteita voi ilmaista rukoilemalla kielillä, vaikka ei itse ymmärtäisi mitä rukoilee. Tällaista armolahjaa voi rukoilla itselleen, jos tuntee tarvitsevansa, mutta ei Jumalaa pakottamalla. Tämä armolahja on tärkeä vain itselle, ei seurakunnalle.
- Seurakunnan kokouksissa kielillä saa puhua vain 2-3 siinä tapauksessa, että on tulkinta. Paavali sanoi kuitenkin puhuvansa mieluummin 5 sanaa ymmärryksellä kuin 10000 kielillä. (1.Kor.14:27 ja 19).
Opettaminen
Tähän Jeesus käytti eniten aikaa. Samoin Paavali. Liittyy luonnonlahjoihin ja srk:n virkaan. Alkuseurakunnassa virkaan edellytettiin opettamisen armolahjaa ja armolahjan mukaan kutsuttiin virkaan. Paimenella pitää olla tämä lahja, mutta hänen pitää itsensäkin opiskella ahkerasti: Paavalikin kuljetti mukanaan kirjakääröjä hankalilla lähetysmatkoillaan. Lisäksi Jumalan antama kärsimys ja lankeemusten tuoma itsetuntemus kasvattavat opettamisen armolahjaa. Opettaja ei voi opettaa pitemmälle kuin itse on päässyt. Opettamien ei ole vain teoreettista tietojen jakamista, vaan elävällä Sanalla hoitamista. NAISELLA VOI UT:N MUKAAN OLLA OPETTAJAN ARMOLAHJA, VAIKKA HÄNELLÄ EI VOIKAAN OLLA PAIMENEN VIRKAA. DIAKONIN VIRASSA NAISET MYÖS OPETTIVAT. (Tästä lähemmin www.ilosanomapiiri.fi/mailis)
Evankelista Kiertävä homma. Timoteus oli sekä evankelista että opettaja. Suomen kirkolla ei valitettavasti ole tällaista lahjaa ja virkaa käytössä.
II PALVELEMISEN LAHJAT
Palveleminen (diakonia)
Jeesus antoi esimerkin: pesi opetuslastensa jalat (Joh.13). Suurin on se, joka palvelee (Matt.23:11).
Taitavien käsien armolahja. 2.Moos.35:30-35 ja Betanian Martta. Naiset, jotka palvelivat Jeesusta ja opetuslapsia pysyivät uskollisina loppuun asti. Apostolien teot 7:ssä valittiin ensimmäiset seitsemän diakonia. Room.16:1:ssä esiintyy Foibe-niminen nainen, jolla oli diakonin virka. Paavali sanoo: Jolla on virka (diakonia), se pitäköön virastaan vaarin (Room12:7).
Kulissien takana tehdään seurakunnassa ja lähetysjärjestöissäkin raskain työ. On väärin, jos vain niitä arvostetaan, jotka ovat esillä ja äänessä. Myös kahvinkeitto, myyjäiset, talkoot, lähetyspiirien monistus yms. kuuluvat tämän armolahjan piirin. Kaikki tämä on yhtä tärkeää kuin julistustoiminta.
Avustaminen (antileempsis) Suomeksi: huostaan ottaminen. Vastaan ottaminen. Ottaa kotiinsa hylättyjä, leskiä (Dorkas). Puhujia. Vieraanvaraisuus.
Antaminen (metadidoomi) Didoomi = antaa, meta = yhteys, muutos. Antaminen luo yhteyttä. Makedonialaiset antoivat suuressa köyhyydessään. Antamisen armolahja toimii seurakunnan hyväksi, antaja voi olla köyhä tai rikas.
Laupeuden harjoittaminen (eleos) Laupeus on Raamatussa Jumalan ominaisuus. Se tarkoittaa, että Jumala on liitossaan uskollinen. Tämän armolahjan edustaja: laupias samarialainen. ”Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa.” (Snl 19.22). On elämää muuttava kokemus tavata laupias ihminen ja tulla rakastetuksi sellaisena kuin on!
Usko 1Kor12:9. ”Toinen saa viisauden sanat, toinen uskon.” Eri asia kuin pelastava usko, joka on kaikilla. Uskon sankarit uskovat Sanaan ja ovat hullun rohkeita. Hepr.11. Debora
Parantamisen lahjat (Tämä sana on monikossa.)
- Jeesuksen ja opetuslasten toiminnassa parantaminen oli tunnusmerkki uuden aikakauden alkamisesta. Siitä ei tehty suurta numeroa, päinvastoin, koetettiin kiellellä kertomasta.
- Seurakunnalle jätettiin öljyllä voiteleminen. Jaak.5:14-15. Tähän ei tarvita edes armolahjaa, riittää kun on seurakunnan vanhin (vastuun kantaja). Jos olet sairas, pyydä rohkeasti jotain luotettavaa kristittyä voitelemaan sinut öljyllä. Sen jälkeen saat tietää, tahtooko Herra parantaa sinut vai antaa voimaa sairautesi kantamiseen.
- On myös olemassa erityinen parantamisen armolahja, mutta se annetaan joka kerran erikseen. Kenelläkään ei ole sellaista armolahjaa, jolla voisi parantaa kaikki sairaat. Siksi monikko. Kaikki me olemme joskus nähneet tämän armolahjan toiminnassa. Oma arvioni on se, että yksi sadasta paranee. Mutta jos joku pyytää sinua rukoilemaan sairautensa puolesta, rukoile toki! Mutta sano loppuu nämä sanat: Tapahtukoon sinun tahtosi, koska se on meille kaikille paras.
- Parantamiskokouksille ei ole mitään mallia UT:ssa. Moni lähtee noista kokouksista ahdistuneena: mikä minun uskossani on vikana, kun en parannu?
- Jeesus kantoi sairautemme – mutta niin hän kantoi myös syntimme! Me pääsemme niistä eroon lopullisesti vasta kuoleman tuolla puolen.
Voimalliset teot (1Kor.12:10)
- Jeesus ajoi riivaajat ulos, herätti kuolleet henkiin, käveli veden päällä, tyynnytti myrskyn, ruokki 5000 ruokkiminen. Opetuslapsille luvattiin, että he voivat kävellä käärmeiden päällä ja juoda myrkkyä. (Mk.16). Apostolit suorittivat tunnustekoja, joista ihmiset pääsivät selville, että he ovat apostoleja.
- Tämä armolahja toimii usein uusilla lähetyskentillä ja paikoissa, missä ei ole lääkäriä. Voimalliset teot osoittavat, että kristinuskossa on voima, jota muilla ei ole. Voimallisia tekoja esiintyi paljon Mongoliassa 90-luvun alkupuolella. Mutta kun kirkko vakiintuu jollekin alueelle, voimallisia tekoja ei enää sillä tavalla tarvita.
- Voimalliset teot eivät saa aikaan uskoa. Jeesus sanoi: Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja (Raamattua), eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös. Joonan merkki tarkoittaa armonvälineitä. Henkien alamaisuus ei ole ilon aihe vaan se, että nimet ovat taivaassa
- Riivaajien ulosajaminen. Jos joku tulee luoksesi ja väittää olevansa riivattu, niin älä usko häntä heti. Kastettu Jeesukseen uskova ihminen ei voi olla riivattu. Mielisairaus on eri asia kuin riivaus. Yritä ensin tavallista rukousta. Jos ihminen on rauhallinen rukouksen ja Jeesuksen nimen kuullessaan, hän ei yleensä ole riivattu. Mutta jos sittenkin epäilet, että on riivauksesta kysymys, niin käänny jonkun (raitishenkisen) uskovan puoleen, joka ymmärtää jotain riivaajien ulosajamisesta.
Kehottaminen (Room.12:8)
- Joosef Barnabas otti Saulin turviinsa, esitteli Jerusalemin seurakunnalle. Haki hänet Tarsosta 10 vuoden kuluttua. Otti Johanneksen mukaan toisellekin lähetysmatkalle. ”Kyllä sinä osaat! Yritä nyt vain!”
- Kutsumisen armolahja: ”Tule lähetyspiiriin/ raamattupiiriin!” ”Mitä jos lukisit tämän kirjan!”
Naimattomuus (1Kor.7:7)
- taivasten valtakunnan tähden itse valittu osa (Matt.19:12). On olemassa pioneerialueita, jonne ei voi viedä lapsia. Mitä kaikkea naimattomat ovatkaan saaneet lähetystyössä ja diakoniassa aikaan! Paavali: ”Soisin että kaikilla olisi tämä lahja…”
- Naimattomalla on aikaa keskittyä Sanan opiskeluun ja Jumalan valtakunnan työhön.
Virren lahja (psalmos = kiitosvirsi, laulaminen, soittaminen) 1Kor.14:26
- Musiikin armolahja. Millä virsi, millä opetus, millä ilmestys – rakennukseksi.
- Tilanteeseen sopivan virren tai laulun ehdottaminen on mahdottoman tärkeä asia kokouksissa. Ei niin että lauletaan aina samoja virsiä eikä kukaan uhraa ajatustakaan, sopivatko he tilanteeseen. Hyvään virteen seurakunta liittää oman sydämensä tunnot.
- Laulun tekeminen, laulaminen, soittaminen, miksaaminen. Tätäkin lahjaa on kehitettävä.
III JOHTAMISEN LAHJAT
Apostolin virka (Ef.4:11)
- 12 opetuslasta ja Paavali. Päättyi, kun Johannes kuoli. Johtajiksi ei valittu naisia.
- Ehdot: 1) Ollut Jeesuksen seurassa 3 v ja 2) ylösnousseen Jeesuksen todistaja. Paavali oli ainoa poikkeus.
Johtaminen, hallitseminen, paimenen tehtävä (Room.12:8, 1Kor.12:28, Ef.4:11)
- Tärkeimpiä armolahjoja seurakunnassa, jossa ei pelaa demokratia vaan auktoriteetti.
- Kuin lammaspaimen. Johtaja on vastuussa laumastaan Jumalan edessä ja oikeasta opista lauman edessä. Edustaa joukkoaan maailmaan päin. Sanoo: Meillä uskotaan näin. Taistelee sutta vastaan. Ei naisille.
- Paavalin esittämiä ehtoja: Johtajan pitää olla nuhteeton, raitis, maltillinen. Ojentaa vastustajia sävyisästi. Kyetä pahaa kärsimään. Pitämään lapsensa kurissa ja Herran nuhteessa.
- Organisointikyky: tehtävien delegoiminen. Vertaa Mooses ja Jetro. Ei herroina halliten, vaan ollen laumalle esikuvana” (1.Piet.5:2-3).
- Johtajan on osattava näitä kaikkia: administraatio, henkilöstöpolitiikka (sielunhoito, kyky kuunnella), teologia, kirkkopolitiikka, talousasiat, puhumisen lahja, kirjoittamisen lahja, kielitaito, ystävällinen olemus. Ei ihme, että Raamatussa kukaan ei pyrkinyt johtajaksi, mieluummin vastusteli, kun Herra siihen toimeen kutsui.
- Lauman on oltava kuuliainen johtajilleen, annettava heille tunnustusta ja pidettävä heitä rakkaina. Johtajaa on kunnioitettava hänen asemansa tähden.
- Varoittavia esimerkkejä: paha paimen, palkkapaimen.
KYSYMYKSIÄ POHDITTAVAKSI: Miten löydän oman armolahjani? Miten viritän palavaksi oman armolahjani? Mikä on armolahjojen ”arvojärjestys”? Mitä kannattaa tavoitella? Mikä on viran ja armolahjan ero? Mikä on kuhunkin armolahjaan sisältyvä väärinkäytön vaara? Mikä on luterilaisen ja helluntailaisen käsityksen suurin ero?
KIRJALLISUUTTA:
Eero Junkkaala: Armolahjat
Jari Kekäle: Pyhän Hengen tie (Perussanoma)
Dale Bruner: Pyhän Hengen lahja (Perussanoma)