Viikon juttu

Oivalluksia ja sattumuksia Mailiksen elämän varrelta.




Valitusvirret, osa 11: Hyvä ja paha tulevat Herralta (8.9.2017)

34. Kun jalkojen alle poljetaan kaikki vangit maassa,
35. kun väännetään miehen oikeutta Korkeimman kasvojen edessä,
36. kun ihmiselle tehdään vääryyttä hänen riita-asiassaan – eikö Herra sitä näkisi?
37. Onko kukaan sanonut, ja se on tapahtunut, jos ei Herra ole käskenyt?
38. Eikö lähde Korkeimman suusta paha ja hyvä?
39. Miksi tuskittelee ihminen eläessään, mies syntiensä palkkaa?
40. Koetelkaamme teitämme, tutkikaamme niitä ja palatkaamme Herran tykö.
41. Kohottakaamme sydämemme ynnä kätemme Jumalan puoleen, joka on taivaassa.
42. Me olemme luopuneet pois ja olleet kapinalliset; sinä et ole antanut anteeksi,
43. olet peittänyt itsesi vihassasi, ajanut meitä takaa, surmannut säälimättä;
44. olet peittänyt itsesi pilvellä, niin ettei rukous pääse lävitse.
45. Tunkioksi ja hylyksi sinä olet meidät tehnyt kansojen seassa.
46. Suut ammollaan meitä vastaan ovat kaikki meidän vihamiehemme.
47. Osaksemme on tullut kauhu ja kuoppa, turmio ja sortuminen.
48. Vesipurot juoksevat minun silmistäni tyttären, minun kansani, sortumisen tähden.
49. Minun silmäni vuotaa lakkaamatta, hellittämättä
50. siihen asti, kunnes katsoo, kunnes näkee Herra taivaasta.
51. Silmäni tuottaa tuskaa minun sielulleni kaikkien minun kaupunkini tyttärien tähden.
(Val. 3:34-51)

Valitusvirret eivät tunne ollenkaan Saatanan valtaa. Herralta tulee hyvä ja paha. Puolet kristikuntaa uskoo meidän päivinämme Jumalaan, joka antaa omilleen vain siunauksia ("onnea"). Kaikki paha tulee heidän mielestään Saatanalta. Mutta miten kauheaa elämä onkaan, jollemme saa ottaa sekä onnea että onnettomuutta rakastavan Isämme kädestä!

Jeremia näkee nyt, että kaikki, mikä hänelle itselleen ja hänen kansalleen on tapahtunut, on tullut Herran kädestä. Koska Herra ei saanut parannusta aikaan hyvällä, hän koetti saada sen aikaan pahalla. Hän kurittaa omiaan heidän parhaakseen. Kuritus on hyvä asia, jos se kääntää ihmisen pois kadotuksen tieltä.

Nyt seuraa synnintunnustus. Jeremia tunnustaa kansansa synnit kuin ominaan. Hän tietää, ettei Jumala anna mitään anteeksi ilman sovitusta. Ei hän antanut Jeesuksellekaan anteeksi yhtään ainoata syntiä, jotka sinä ja minä olemme tehneet.


Edelliset