Viikon juttu
Oivalluksia ja sattumuksia Mailiksen elämän varrelta.
Valitusvirret, osa 3: Temppeli tuhottiin – mutta miksi? (10.7.2017)
10. Vihollinen levitti kätensä kaikkia sen kalleuksia kohti.
Niin, sen täytyi nähdä, kuinka pakanat tunkeutuivat sen
pyhäkköön, ne, jotka sinä olit kieltänyt tulemasta sinun
seurakuntaasi.
11. Kaikki sen kansa huokaa etsiessänsä leipää: he antavat, mitä
heillä kallista on, ruuasta, saadakseen nälkänsä tyydytetyksi.
Katso, Herra, ja näe, kuinka halveksittu minä olen.
12. Eikö tämä koske teihin, kaikki ohikulkijat? Katsokaa ja
nähkää: onko kipua, minun kipuni vertaista, joka on minun
kannettavakseni pantu, jolla Herra on murehduttanut minut vihansa
hehkun päivänä?
13. Hän lähetti tulen korkeudesta minun luihini ja kuritti niitä.
Hän viritti verkon minun jalkaini varalle, hän pani minut
peräytymään, hän teki minut autioksi, ainiaan sairaaksi.
14. Hänen kätensä sitoi minun rikosteni ikeen: ne kiedottiin
yhteen, tulivat minun niskalleni; hän saattoi horjumaan minun
voimani. Herra antoi minut niiden käsiin, joita minä en voi
vastustaa. (...)
16. Näitä minä itken, minun silmäni, silmäni vuotaa vettä; sillä
kaukana on minusta lohduttaja, joka virvoittaisi minun sieluani.
Hävitetyt ovat minun lapseni, sillä vihamies on väkevä.
(Val. 1:10-16*)
Jerusalem on kuin raiskattu nainen. Sen pyhäkkö on ryöstetty ja tulella poltettu. Juudan kansa luuli loppuun asti, että Herra kyllä varjelisi oman temppelinsä tuholta – niin hän oli aina ennenkin tehnyt. Mutta ei, nyt babylonialaiset sotilaat olivat tunkeutuneet sen kaikkein pyhimpään ja ryöstäneet pyhät aarteet epäjumaliensa temppeliin.
Jerusalem on kuin raiskattu nainen. Sen pyhäkkö on ryöstetty ja tulella poltettu. Juudan kansa luuli loppuun asti, että Herra kyllä varjelisi oman temppelinsä tuholta – niin hän oli aina ennenkin tehnyt. Mutta ei, nyt babylonialaiset sotilaat olivat tunkeutuneet sen kaikkein pyhimpään ja ryöstäneet pyhät aarteet epäjumaliensa temppeliin.
Mutta Jeesus samastuu tytär Siioniin kuten rakastava mies samastuu rakastamaansa naiseen ja ottaa tämän kärsimykset omikseen. Jakeet 12-14 voisivat olla suoraan ristillä riippuvan Jeesuksen suusta. Siinä ovat töllistelijät, siinä ovat pilkkaajat, siinä on suunnaton kipu, siinä on Jumalan viha, siinä on koko maailman rikosten taakka yhteen nippuun sidottuna.
Kun Jerusalemin temppeli hävitettiin, niin se oli ennakkokuva Jeesuksen ruumiin "hävittämisestä" ristillä (Joh. 2:18-22). Se ruumis oli näet varsinainen temppeli, jossa sovitettiin koko maailman synnit – myös sinun syntisi.
Edelliset
- Valitusvirret, osa 2: Nainen joka menetti kaiken (29.6.2017)
- Valitusvirret: Johdanto (22.6.2017)
- Turhautuneita lähettejä? (11.6.2017)
- Jumalan sana sydämen kielellä (1.6.2017)
- Lähetystyön oikeutus (18.5.2017)
- Opeta kenialaiset auttamaan kenialaisia (11.5.2017)
- Suomalaislapsia afrikkalaisessa puskassa (4.5.2017)
- Kauhea lapsuus? (25.4.2017)
- Lisää...