Viikon juttu

Oivalluksia ja sattumuksia Mailiksen elämän varrelta.




Valitusvirret: Johdanto (22.6.2017)

Kuinka istuukaan yksinänsä tuo väkirikas kaupunki! Kuinka onkaan lesken kaltaiseksi tullut se, joka oli suuri kansakuntien joukossa! Ruhtinatar maakuntien joukossa on tullut työveron alaiseksi.
2. Se katkerasti itkee yössä, ja sillä on kyyneleet poskillansa. Ei ole sillä lohduttajaa kaikkien sen rakastajain seassa. Uskottomia ovat sille olleet kaikki sen ystävät, ovat sille vihamiehiksi tulleet.
3. Juuda on siirtynyt maastansa kurjuutta ja työn kovuutta pakoon. Se istuu pakanakansain seassa eikä lepoa löydä. Kaikki sen vainoojat saavuttivat sen, kun se oli ahdistuksien keskellä.
4. Siionin tiet surevat, sillä juhlille tulijoita ei ole. Kaikki sen portit ovat autioina, sen papit huokailevat, sen neitsyet ovat murheissaan, ja sillä itsellään on katkera mieli.
5. Sen viholliset ovat voitolle päässeet, sen vihamiehet menestyvät. Sillä Herra on saattanut sen murheelliseksi sen rikkomusten paljouden tähden. Sen pienet lapset ovat menneet vankeuteen vihollisen vieminä.
(Val. 1:1-5*)

On hyvä, että Raamatussa on myös itkuvirsiä eikä vain ylistysvirsiä. On hyvä, että apostolit ja profeetat ovat antaneet sanat meidänkin surullemme ja tuskallemme. Valitusvirret opettavat meille, että Jumalan edessä ihminen saa kertoa kaikki murheensa juuri sellaisina millaisina hän ne kokee.

Valitusvirsien kirjoittajana on vanhastaan pidetty profeetta Jeremiaa. Hän eli 600-500-lukujen vaihteessa e.Kr. Valitusvirret syntyivät vuonna 587, kun babylonialaiset olivat juuri valloittaneet Jerusalemin, polttaneet temppelin, repineet kaupungin muurit maahan ja vieneet suurimman osan kansaa pakkosiirtolaisuuteen Kaksoisvirtain maahan.

Itse asiassa Jeremia oli koettanut varoittaa kansaansa synnin seurauksista 40 pitkää vuotta. Häntä ei ollut kuultu. Juudan kansa ja kuninkaat olivat pilkanneet profeettaa ja jatkaneet epäjumalanpalvelustaan. Synnistä oli tullut juuri se rangaistus, jota Jeremia oli ennustanutkin.

Valitusvirsissä Jeremia muistelee kaikkia niitä hirveitä näkyjä, joita oli katsellut puolitoista vuotta kestäneen piirityksen aikana ja sen jälkeen. Profeetta itkee kaupunkiaan, jota hän kutsuu "tytär Siioniksi" aivan kuin se olisi nainen – häväisty ja raiskattu nainen.

Mutta Valitusvirsissä kuuluu myös Jeesuksen ääni, kun hän itkee kansansa ja kaupunkinsa tulevia tuomioita (Luuk. 19:41-44). Myös meidän kansamme ja meidän kaupunkiemme. Jolleivat Helsinki ja Tampere, Turku jne. tahdo tehdä parannusta synneistään, niin ne vetävät päälleen saman Jumalan rangaistuksen kuin Jerusalem aikoinaan.

Luther on sanonut, että uskovan elämässä itkeminen on tärkeämpää kuin mikään muu toiminta. Oletko koskaan ajatellut, että kyynelesi ovat niin tärkeitä Jumalalle?


Edelliset