Viikon juttu

Oivalluksia ja sattumuksia Mailiksen elämän varrelta.


Kysymys ja vastaus: 5. Uudelleen avioituminen (14.7.2015)

KYSYMYS: Onko uudelleen avioituminen entisen puolison eläessä sallittua Raamatun mukaan?

VASTAUS: Kun Jeesukselta kysyttiin, onko avioero sallittua, hän lainasi luomiskertomuksen sanoja Jumalan alkuperäisestä tahdosta: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja alunperin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi? Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät ole enää kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako" (Mt. 19:4-6; 1. Ms. 1:24).

Jeesus kielsi vaimon hylkäämisen kaikissa muissa tapauksissa paitsi silloin, jos tämä on itse ensiksi hylännyt miehensä tekemällä aviorikoksen (Mt. 5:19). Mutta lupasiko hän ns. syyttömän osapuolen solmia uuden avioliiton, siitä ollaan kristikunnassa eri mieltä. Vastaan kysymykseen sen valon varassa, jonka olen itse Raamatusta löytänyt.

Jeesus mainitsi uudelleen avioitumisen kaksi kertaa. Lainaan hänen sanansa tähän, ja koetan selventää niitä nimeämällä henkilöt Matiksi, Maijaksi ja Villeksi. "Minä sanon teille: se (esim. Matti), joka hylkää vaimonsa (esim. Maijan) muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen" (Mt. 19:9). "Jokainen (esim. Matti), joka hylkää vaimonsa (esim. Maijan) muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet (Maijan) aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se (esim. Ville), joka nai miehensä hylkäämän naisen (Maijan)" (Mt. 5:32).

Esimerkkimme Matti on siis syyllinen ja Maija syytön osapuoli. Luepa tarkasti nämä rivit. Voitko löytää niistä mitään porsaanreikää, joka sallisi Maijan avioitua uudelleen, vaikka avioero ei olisikaan hänen syytään? Minä en löydä, eikä moni muukaan löytänyt kristikunnan kaksituhatvuotisen historian aikana ennen 1960-lukua.

Myöskään Paavali ei anna lupaa uudelleen avioitumiseen entisen puolison eläessä (Rm. 7:2-3; 1. Kor. 7:8-16). Kirkon ei mielestäni olisi koskaan pitänyt ryhtyä vihkimään eronneita; olisivathan uudelleen avioituvat yhtä hyvin voineet mennä naimisiin tuomarin edessä. Eronneiden vihkiminen antaa suurelle yleisölle sen kuvan kuin Jumalakin hyväksyisi partnerin vaihdon.

Eri asia sitten on, että sielunhoitotilanteissa on joskus sallittava pienempi paha, koska hyvää vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti enää ole olemassakaan. Mutta musta on silti mustaa eikä sitä saa ruveta selittämään valkoiseksi. Raamatun sanaa ei saa kumota. Pienemmän pahan valinneen on myönnettävä rehellisesti sekä Jumalan että ihmisten edessä, että hän toimi vastoin Raamatun käskyä ja tarvitsee sen tähden syntien anteeksiantamusta. Paimenen virassa ei uudelleen avioitunut voi Raamatun mukaan enää toimia (1. Tim. 3:2).

Kysyin eräältä uudelleen avioituneelta veljeltä, miten minun pitäisi neuvoa ihmistä, joka harkitsee uutta avioliittoa entisen puolison eläessä. Näin hän kehotti sanomaan: "Älä tee sitä! Omatuntosi ei tule sitä tekoa ikinä hyväksymään. Mutta jos olet jo uuden liiton solminut, niin turvaudu silti Jumalan armoon Kristuksessa."

(Juttu on ilmestynyt aikaisemmin erään kristillisen lehden kysymys ja vastaus -palstalla.)


Edelliset